Het is je als ondernemer die actief is op Facebook waarschijnlijk niet ontgaan dat het Facebook algoritme is aangepast. De reden hiervoor is dat Facebook wil dat haar gebruikers meer waardevolle interacties hebben op het platform en dat het social-mediakanaal vooral weer moet gaan om betekenisvolle contacten tussen vrienden, aldus Mark Zuckerberg. Dit heeft grote gevolgen voor de zichtbaarheid van bedrijven in het nieuwsoverzicht van Facebook en vraagt om een content strategie die gericht is op het delen van waardevolle content die volgers uitnodigt tot ‘betekenisvolle’ interacties. Geen reden tot paniek dus, maar wel een reden om je content strategie tegen het licht te houden. Er liggen echt kansen voor merken die op de juiste manier weten in te spelen op de veranderingen en met dit blog maak jij alvast een goede start.

Betekenisvolle interacties

Dat is de nieuwe mantra van Facebook en moet vanaf nu het doel zijn van alle content die je plaatst. Berichten die zorgen voor commentaren, deelacties of persoonlijke berichten zullen met het nieuwe algoritme voorrang krijgen boven berichten die enkel likes of tags genereren. Kortom, meer interacties zorgen voor meer bereik. Daarbij geldt zelfs dat hoe langer de reacties hoe meer bereik je krijgt. Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat zogenaamde engagement bait posts (zoals like en deelacties) door Facebook nog harder worden afgestraft. Het is dus nog belangrijker geworden om voor je doelgroep relevante content te delen die uitnodigt tot echte interactie. Wanneer blijkt dat je daar goed in slaagt kun je je volgers vragen om hun instellingen zo te wijzigen dat jouw content altijd op hun tijdlijn verschijnt. Op deze manier omzeil je het Facebook algoritme volledig en is je content altijd zichtbaar in hun tijdlijn. Dit is een erg krachtig middel maar wees wel voorzichtig. Bedenk van tevoren wel goed of dit bij je merk past en op welke manier je dit gaat doen. Je wilt immers niet bedelend overkomen!

Facebook algoritme toetsenbord met handen

Video

De afgelopen jaren werden bedrijven door Facebook bijna gedwongen tot het maken van video content omdat het Facebook algoritme de voorkeur gaf aan video’s bij de keuze wat er op de tijdlijn getoond ging worden. Met de nieuwe wijziging van het algoritme gaat dat beleid volledig op de schop omdat Facebook het bekijken van video’s vanaf nu ziet als een passieve activiteit die niet uitnodigt tot interactie. Betekent dit dan het einde van video? Nee! Er liggen nog steeds kansen, alleen moet je deze vanaf nu zoeken in live video’s omdat daarvan is gebleken dat ze 6 keer zoveel interacties uitlokken als gewone video’s. Aangezien dit aansluit op het doel van Facebook met betrekking tot interactie zullen live video’s dus nog wel een plek vinden in het nieuwsoverzicht.

Facebook groepen

Het starten van een Facebook groep biedt ook mooie kansen om interacties met je volgers te genereren. Ook in het nieuwe algoritme zal content geplaatst in Facebook groepen dezelfde mate van zichtbaarheid krijgen in het nieuwsoverzicht als berichten van familie en vrienden. Door voor je pagina een groep aan te maken creëer je een niche met weliswaar een kleiner publiek maar wel een publiek dat veel meer betrokken is bij je merk of bedrijf. Het stelt zowel jezelf als ook de groepsleden in staat om direct met elkaar te communiceren en betekenisvolle interacties te hebben.

Adverteren

Veel bedrijven maken voor Facebook een strikte scheiding tussen strategieën voor organisch en voor betaald verkeer. Met de huidige veranderingen in het achterhoofd is het slimmer om deze te integreren om op die manier je advertentiebudget meteen ook te laten werken voor je organische verkeer. Het maakt namelijk niet meer uit of een bericht betaald is of niet, in beide gevallen moet het doel zijn om jouw doelgroep relevante content voor te schotelen die uitnodigt tot interactie. Het enige verschil is dat je met advertenties ervoor betaald om je waardevolle content bij je doelgroep te krijgen.

Conclusie

Het is logisch dat ingrijpende veranderingen op een van de belangrijkste marketingkanalen die je ter beschikking hebt als merk in eerste instantie zorgt voor onrust en onzekerheid. Toch zijn wij ervan overtuigd dat jij er, door er op de juiste manier op te anticiperen je voordeel mee kan doen en daarmee een voorsprong kunt nemen op je concurrenten. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het voor merken of bedrijven die op Facebook niet of nauwelijks interactie hebben met hun doelgroep moeilijk, zo niet onmogelijk gaat worden om een plek te vinden in het nieuwsoverzicht. Het belang van voor je doelgroep relevante content die uitnodigt tot interactie is simpelweg nog groter geworden. Door dit te zien als een kans en hierop in te spelen kun je niet alleen je zichtbaarheid op Facebook verbeteren, maar ook de klanttevredenheid en daarmee de betrokkenheid van mensen bij je merk of product.

Geef je het liever uit handen? Bekijk onze diensten of neem contact met ons op