KeenR blog

We hebben denk ik allemaal gelezen dat Stephen Hawking vorig jaar waarschuwde dat Artificial Intelligence (A.I),  “The worst event in the history of our civilization” zou kunnen zijn. Dat “zou kunnen zijn” wordt er niet altijd bij genoemd maar ik vind het een grote geruststelling dat hij dat wel heeft gezegd. Het zou ook zomaar kunnen dat het ons veel goeds gaat brengen…..

Wat leven we in een ongelofelijk interessante tijd! De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat we bijna vergeten ons elke dag weer te verbazen over wat er allemaal mogelijk is. Dit is wat Maurice de Hond voorspelde over de aanstaande internet revolutie in 1995 bij SonjaBbarend. Bekijk het fragment uit de talkshow op Youtube.

Wij staan nu dik 20 jaar later weer voor een revolutie, de Artificial Intelligence revolutie, terwijl wij eigenlijk nog midden in de internet revolutie zitten. Je zou ook kunnen zeggen dat wij in een digitale revolutie zitten die op het punt staat in een stroomversnelling te komen door de komst van A.I.

Artificial intelligence in de nabije toekomst

Alle grote bedrijven zetten hoog in op Artificial Intelligence. Of het nu Amazon, Tesla, Google, Microsoft of Apple is ze zijn er allemaal mee bezig. We hebben al te maken met A.I. die keuzes voor ons maakt. Denk bijvoorbeeld aan Alexa van Amazon die een muziek suggestie doet. Een van de eerst merkbare veranderingen voor online marketeers zijn deze spraak gestuurde zoekopdrachten. Hoe kan je inspelen op spraak gestuurde zoekopdrachten?  Google verwacht dat in 2020 meer dan de helft van de zoekopdrachten spraak gestuurd zullen zijn.

Voor SEO kun je hierop inspelen door minder op specifieke zoekwoorden in te zetten en meer vraag en antwoord verwerken op je site. Nu zal iemand namelijk een paar keywords invoeren maar een spraak gestuurde zoekopdracht zal waarschijnlijk iets zijn zoals hoe kan ik….. of, waar kan ik…….

Artificial intelligence in de verre toekomst

Afgelopen vakantie heb ik het boek Homo Deus gelezen van Yuval Noah Harari, dit boek kan ik iedereen aanraden. Hierin schets Harari een toekomst waarbij jouw persoonlijke A.I. zich als een personal assistent gedraagt. Het kent jou beter dan jij je zelf kent doordat het al jouw gedrag online en offline monitort en opslaat.

Hierdoor zal het eerder dan jij zelf doorhebben dat het bijvoorbeeld tijd is voor een nieuwe baan. Het zal dan contact zoeken met de A.I. van een andere werkgever en die kunnen dan inschatten of de nieuwe baan geschikt is. Zonder dat jij weet wat er gaande is. Als jij dan een maand later denkt ik ga eens kijken voor een nieuwe baan staat hij al voor je klaar.

Ik neem aan dat je nu je dit leest en wenkbrauwen omhoog trekt en denkt: wil ik dat wel? Of dat moet ik eerst nog maar eens zien. Denk dan nog even aan de sceptische houding van Sonja barend over het kopen van producten via een soort computer telefoon en het antwoord dat Maurice de Hond gaf. Het zal niet door iedereen gewenst zijn maar als je het wil zal het kunnen. Het zou zomaar kunnen dat meer mensen dat willen dan wij nu denken….