In de Verenigde Staten heeft de introductie van Google Jobs sinds de lancering in juni 2017 de vacaturemarkt volledig op zijn kop gezet. Met deze functie kunnen werkzoekenden met één druk op de knop een overzicht krijgen van relevante vacatures in de buurt. Bij een zoektocht naar een nieuwe baan blijkt Google namelijk in maar liefst 73 % van de gevallen het startpunt. Grote wervingspartijen zoals Glassdoor en Monsterboard hebben er al voor gekozen om niet de strijd aan te gaan, maar juist samen te werken met Google door alle beschikbare informatie met Google te delen. Echter, hoe relevant is het nog voor organisaties om vacatures te plaatsen op jobboards als zij er zelf voor kunnen zorgen dat de vacatures in het overzicht Google for Jobs verschijnen? 

Alhoewel er nog geen exacte datum bekend is gemaakt door Google zal deze functie te zijner tijd ook in Europa en dus ook Nederland uitgerold gaan worden. Om jou alvast een voorsprong te geven op wat er gaat komen lees je in dit blog alvast hoe jij je hier optimaal op voor kan bereiden.

De Voordelen van Google Jobs

Je kunt zelf de zoekervaring met betrekking tot vacatures verbeteren door het toevoegen van structured data aan jouw vacatureplaatsingen. Door het toevoegen van structured data kom je in aanmerking voor een speciale gebruikerservaring in de Google Search resultaten. Structured data (ofwel gestructureerde gegevens) is het op een gestructureerde wijze toevoegen van elementen aan de html-code met als doel om de zoekmachine spiders van Google makkelijker de inhoud van je pagina’s te laten lezen. Hierdoor weet Google wat er op een pagina van je website staat. Voor een overzichtelijk schema van de structured data die toegevoegd kan worden aan een vacatureplaatsing bekijk de pagina JobPosting op schema.org.

Je kunt daarbij dus ook bepaalde vacatureplatformen van een externe partij integreren in Google. Voor werkgevers en eigenaren van vacature content websites heeft dit grote voordelen.

Welke dat zijn lees je hieronder:

  • Prominente plek in de zoekresultaten. Je vacatures worden getoond in een speciale job search interface waarbij je logo, reviews, ratings en vacature details worden getoond.
  • Meer en meer gemotiveerde sollicitanten. De nieuwe gebruikerservaring stelt kandidaten in staat om vacatures te filteren op verscheidene criteria zoals vacaturetitel of locatie waardoor de kans groter is dat je vacature de juiste kandidaten aantrekt.
  • Het verhoogt de vindbaarheid van je vacature en de kans op conversie. Kandidaten hebben een nieuw pad om te interacteren met je plaatsing en om door te klikken naar je website.

In de volgende gevallen zal Google de vacatures niet meer tonen: 

  • Als de vacature markup wordt gebruikt, maar er is geen relevante content m.b.t. de vacature te vinden op je pagina.
  • Als er niet direct kan worden gesolliciteerd op de vacature
  • De mark up komt niet overeen met de voor de zoeker zichtbare vacaturebeschrijving
  • Je moet betalen om te kunnen solliciteren of de vacature lijkt niet echt te zijn
  • Misleidende vacature documentatie

Waar moet je op letten?

Waar moet je op letten bij het plaatsten van een vacature:

  1. Zorg ervoor dat Googlebot de pagina’s van je vacatureplaatsingen kan crawlen (let op robots.txt file of robots meta tag)
  2. Zorg ervoor dat je instellingen frequente crawls van Google toestaan
  3. Voeg bij een vacature plaatsing structured data toe aan je webpagina
  4. Heb je de gestructureerde data toegevoegd aan de vacaturepagina? Gebruik dan ‘fetchen’ als Google in Search Console om ervoor te zorgen dat Google deze content zo snel mogelijk indexeert. Doet je dit niet, dan duurt het aanzienlijk langer voordat Google de nieuw toegevoegde gestructureerde data crawlt
  5. Als er verscheidene kopieën van dezelfde vacature bestaan onder verschillende URL’s, maak dan gebruik van canonieke URL’s.
  6. Test en bekijk je structured data vooraf
  7. Houd Google op de hoogte door een actuele sitemap op je website te hanteren.
  8. Verwijder een vacature uit de sitemap op het moment dat de vacature is vervuld

Techniek

Er zijn een aantal technische aspecten waar je rekening mee moet houden bij het inrichten van je vacaturepagina op je website die de vindbaarheid van je vacatures vergroot. Hieronder volgen een aantal technische zaken die je kunt toepassen op je website en die ervoor zorgen dat je technische verhaal in ieder geval klopt.   

  1. De vacature-informatie die je invoert in het CMS moet direct worden opgemaakt met Structured data. Zo zorg je ervoor dat Google altijd de context van de informatie op een pagina begrijpt, in dit geval de vacature.
  2. Zet je vacatures niet op een subdomein (vacatures.jouwbedrijf.nl) bijvoorbeeld. Google ziet een subdomein als een losse website en zal dit minder snel indexeren.
  3. Zorg ervoor dat je een goede, dynamische xml sitemap hebt. Zodra je daar een nieuwe vacature / pagina in hebt staan, waarbij de laatste wijzigingsdatum (‘lastmod’) aangeeft dat het een nieuwe pagina voor Google is, zal Google deze eerder oppakken.
  4. Overweeg je publicatie op andere platformen een paar dagen uit te stellen als je denkt hier voordeel uit te kunnen halen, zo vergroot je de kans dat jouw resultaat als ‘origineel’ wordt bestempeld.
  5. Ongeacht hoe je er staat wil je sowieso tussen Google Jobs staan, sluit je daarom aan bij de juiste jobboards. Nog niet alle jobboards zijn klaar voor een integratie met Google Jobs, vraag dan aan je contactpersoon of het op de roadmap staat!

Het is erg belangrijk om in de gaten te houden dat er geen duplicaten ronddwalen. Google gaat namelijk nog radicaler om met duplicaten in Google Jobs dan met reguliere zoekresultaten. In het laatste geval wordt het duplicaat afgewaardeerd en lager geplaatst ten opzichte van het origineel.

Google Jobs logo

Content

Net als met SEO is het ook bij Google Job Search van belang om te zorgen voor goede content wanneer je hoog wilt scoren. Daarom volgen hieronder nog een paar punten van met betrekking tot content die van belang zijn voor een goede positie van je vacatures in Google for Jobs:

  1. Schrijf pakkende functietitels
  2. Creëer relevante landingspagina’s
  3. Wees helder in de subtitels en de introtekst. De prospect moet snel zien dat hij dit voor hem een mooie functie kan zijn
  4. Creëer betrokkenheid. Ga in je vacaturetekst al in op relevante details die interessant zijn voor een kandidaat. Dit zorgt voor een langer bezoek en een lagere bounce rate.
  5. Zorg dat Google jouw originele vacature herkent. Maak het Google zo makkelijk mogelijk om de originele content te herkennen. Dit doe je door de vacature en de pagina een datum mee te geven, en door de URL van de pagina op te nemen in de vacaturetekst. Ook is het belangrijk om je vacature-informatie te voorzien van structured data en om een goede dynamische XML-sitemap te hebben.
  6. Algemene optimalisatie vacaturepagina

Laat de functietitel terugkomen in de volgende elementen:

  • URL
  • SEO-titel
  • Titel en (sub)koppen
  • Intro (in elk geval in de eerste 100 woorden van je artikel)
  • Opsommingen
  • Afbeeldingen
  • Aan het begin van zinnen

Zorg daarnaast voor een artikel van minimaal 300 woorden, waarvan 2 tot 3 procent bestaat uit keywords. Kleed je artikel aan met waardevolle content waarin je je bedrijfscultuur toelicht, collega’s introduceert en mensen uitnodigt om vragen te stellen.