Waarom je als bedrijf een Google Mijn Bedrijf account moet hebben 1

Vorige week was ik een dagje uit in Den Bosch met een vriendin. We zijn beiden vrij onbekend in deze mooie stad en rond lunchtijd ontstond dan ook de hamvraag; waar vinden we een gezellig cafeetje waar we lekker kunnen lunchen? We voerden een simpele zoekopdracht uit op mijn smartphone en onze aandacht werd meteen getrokken door een lunchcafé met een gezellige uitstraling en goede recensies in de resultaten van Google’s Local Pack.  We klikten op de routebeschrijving en 4 minuten later stonden we binnen met behulp van Google Maps. Dit soort situaties zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Het aantal lokale zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd, groeit met de dag. Google Mijn Bedrijf is een effectieve tool om hierop in te spelen en beter lokaal gevonden te worden.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Waarom je als bedrijf een Google Mijn Bedrijf account moet hebben 2

Google Mijn Bedrijf is een gratis functie van Google. Het dient als een portal waarin je makkelijk je bedrijfsgegevens kan beheren.

Denk hierbij aan:

  • Bedrijfsomschrijving
  • Locatie
  • Contactgegevens
  • Bedrijfscategorie
  • Sfeerimpressie of productpresentatie door middel van foto’s of video
  • Openingstijden

Deze worden vervolgens vertoond in Google Maps, Google + en de Google zoekmachine wanneer er een relevante, lokale zoekopdracht wordt uitgevoerd. Dit houdt in dat de zoeker in de buurt van de fysieke locatie van je bedrijf moet zijn om naar boven te komen in de zoekresultaten.

 

Het enige wat je nodig hebt om je aan te melden, is een Google account. Het kan even duren voordat je gegevens daadwerkelijk live gaan. Google wil namelijk eerst zeker weten dat je bedrijf bestaat. Dit gebeurt met een verificatiecode die op de ouderwetse manier, per post, naar je bedrijfslocatie wordt toegestuurd. Het kan tot 11 dagen duren voordat de briefkaart met code bij je in de bus ligt. Wanneer je de verificatiecode ingevoerd hebt, gaat je Mijn Bedrijf pagina online. Wanneer er dan op relevante zoekwoorden gezocht wordt, verschijnt ze rechts van de zoekresultaten of samen met drie andere lokale bedrijven in Google’s Local pack.

Google Mijn Bedrijf en mobiele zoekopdrachten

Voor de mobiele zoeker is het ook nog eens super gebruiksvriendelijk. Hij kan gemakkelijk telefonisch contact opnemen met 1 klik op de belknop, zonder zelf het telefoonnummer in te toetsen. Of wanneer hij graag je winkel wilt bezoeken, kan hij gemakkelijk de route opvragen en wordt hij met behulp van Google Maps naar je locatie genavigeerd. Erg handig dus!

 

Google Mijn Bedrijf en zoekmachine optimalisatie

Zoals eerder al aangegeven is Google Mijn Bedrijf een effectieve manier om je lokale vindbaarheid te verhogen. Ook heeft het toegevoegde waarde op de gehele SEO van je bedrijf.  Zorg wel dat je gegevens overeenkomen met de gegevens op je website maar ook met andere online bronnen. Consistentie is namelijk belangrijk voor een betere organische positie. Is dit niet het geval, dan kan dit juist negatief uitpakken voor je SEO positie.

Let hierbij op het volgende:

  • Gebruik overal dezelfde bedrijfsnaam, adresgegevens, openingstijden etc.
  • Maak gebruik van relevante zoekwoorden in je omschrijving en zorg dat je specifiek bent. Hoe relevanter je omschrijving is aan de zoekopdrachten, hoe beter je gevonden wordt.
  • Kies de categorie die het beste past bij jouw bedrijf.
  • Maak het profiel zo compleet mogelijk.
  • Voeg foto’s toe van goede kwaliteit. Mensen zijn visueel ingesteld en zullen sneller klikken op mooie duidelijke foto’s dan foto’s van lage kwaliteit. Dit draagt bij aan een betere click through ratio (CTR) en dat heeft weer een positieve invloed op je zichtbaarheid!

Verandert er iets? Pas dit dan meteen aan zodat de informatie altijd up-to-date is. SEO is een voortdurend proces waar je bedrijf het meeste van profiteert door continu te optimaliseren, dit geldt ook voor Google Mijn Bedrijf.  

Start vandaag nog met Google Mijn Bedrijf

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel meer inzicht gekregen in het gebruik van Google Mijn bedrijf en het belang hiervan op je algehele SEO strategie. Ons advies: Maak vandaag nog een account aan. Een beter online visitekaartje kun je je niet wensen!

In het geval je vragen hebt of het werk liever uit handen geeft, kun je altijd contact met ons opnemen.