KeenR-blog

Voor degenen die het nog niet vernomen hebben, Google is bezig met het testen van een nieuwe advertentie format: de Responsive Search Ad. Een klein aantal adverteerders is uitverkoren om te mogen werken met deze nieuwe format maar wij verwachten dat de functie binnenkort beschikbaar zal zijn voor alle adverteerders.

Wat zijn Responsive Search Ads?

Responsive Search Ads geven Google de mogelijkheid om dynamisch een combinatie van koppen en omschrijvingen uit te serveren.  Het proces wordt meteen geoptimaliseerd doordat de best presterende combinaties van koppen en omschrijvingen vertoond worden. De advertenties verschijnen op dezelfde plek in de SERP als normaal en zijn bijna niet te onderscheiden van de gewone Search Ads. Het enige verschil: Responsive Tekst Ads kunnen tot 3 koppen bevatten.

Hoe het werkt

Adverteerders kunnen tot 15 unieke koppen en 4 unieke omschrijvingen invoeren die Google zal gebruiken voor het uitserveren van de advertenties. Ook krijg je de mogelijkheid een combinatie van koppen vast te “pinnen” aan een gewenste positie die vervolgens getoond wordt in alle variaties van de Responsive Search Ads. Zo behoud je als adverteerder alsnog enige controle over de boodschap terwijl Google de advertenties nog steeds kan optimaliseren, gebaseerd op de prestaties van de andere koppen en omschrijvingen.

De karakterlimieten voor Responsive Search Ads hebben ook een verandering ondergaan. De limiet voor de koppen blijft met 30 karakters onveranderd. De omschrijving is echter met 90 karakters, 10 karakters langer dan die van de Expanded Tekst Ads. De URL paths blijven bestaan uit 15 karakters.

Machine Learning

De Responsive Tekst Ads zijn een volgende stap in de integratie van machine learning in Google’s AdWords. Dit is positief nieuws voor adverteerders.  Het zal het traditionele A/B testen veranderen omdat er meer variaties van dezelfde advertentie tegelijkertijd getest kan worden. Waar voorheen verschillende A/B testen gedaan moesten worden, kan de adverteerder nu hetzelfde inzicht krijgen in kortere tijd door het testen van meerdere advertentievariaties op hetzelfde moment. Deze verbeterde ad testing, geeft kleine teams de kans om hun tijd en focus te verleggen op andere aspecten van hun online strategieën. Voor kleine ondernemers die niet altijd de tijd hebben om hun account regelmatig te updaten, is het bijzonder handig.

Een mooie winst die voor iedereen, groot of klein, te behalen valt uit de Responsive Search Ads, is de extra ruimte die de advertenties in beslag nemen op de SERP. Omdat ze groter zijn en daardoor meer ruimte in beslag nemen, zullen ze meer opvallen en zal de CTR hoger uitvallen dan die van de reguliere advertenties.  Dit is vooralsnog een aanname maar het is de moeite van het testen zeker waard!

Conclusie

Momenteel is Google bezig met het testen van de nieuwe advertentie format en is deze beta test slechts beschikbaar voor een select aantal adverteerders. De tijd zal uitwijzen of Google het succesvol genoeg vindt om het beschikbaar te stellen aan iedereen. Maar we weten allemaal hoe graag Google Machine Learning in wil zetten in de toekomst. Dus is het niet deze versie dan is het wachten op een volgende, verbeterde versie. Hoe dan ook, ik durf mijn vinger ervoor in het vuur te steken, binnenkort zijn de Responsive Search Ads beschikbaar voor jou en mij!

Wil je meer weten over SEA gerelateerde onderwerpen of andere online marketing gerelateerde onderwerpen? Neem dan een kijkje in ons archief.