KeenR-blog

Je hebt een superstrakke Google Ads campagne gebouwd, met de juiste zoekwoorden, aansprekende advertenties en een fantastische landingspagina. De eerste resultaten stemmen je tevreden! Maar, je zit met één probleem: je hebt een maximum te besteden dagbudget en deze is niet toereikend voor jouw campagne. Het Google Ads systeem geeft aan dat je campagne beperkt wordt door het budget, waardoor je veel potentiële websitebezoekers misloopt. Wat nu? Je kunt natuurlijk je budget verhogen, maar je kunt ook proberen om meer resultaat te behalen uit je bestaande budget. Wij geven je 5 optimalisatie tips.

Tip 1: Locatietargeting

Bij het aanmaken van je campagne kies je een locatie waar jij zichtbaar wilt zijn met je advertenties. Is dit heel Nederland? Dan is het verleidelijk om Nederland als locatie te targeten. Wij kiezen er altijd voor om alle provincies apart te targeten. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld in de prestaties per provincie. Zie je na verloop van tijd dat bepaalde provincies geen conversies opleveren? Stel dan een lager bod in voor die provincies, of sluit ze helemaal uit. Er komt nu meer budget vrij voor de goed presterende provincies.

Tip 2: Advertentieplanning

Oké, je hebt nu de juiste locaties gevonden waar jij vertoond wilt worden. Nu is het nog zaak om op de juiste momenten zichtbaar te zijn. Je kunt in de dimensies van je campagne zien wanneer jouw campagne het beste presteert. Zie je bijvoorbeeld dat de kosten per conversie van je campagne op bepaalde dagen van de week (of zelfs uren van de dag) hoger liggen? Stel dan een lager bod in voor deze momenten. Is het essentieel dat mensen je direct kunnen bellen? Zorg er dan voor dat je advertenties alleen vertoond worden op de tijden dat je telefonisch bereikbaar bent.

Tip 3: Uitsluitingszoekwoorden

Hoe vaak check jij je zoekwoordrapporten? Hierin heb je inzichtelijk op welke zoektermen jouw advertenties vertoond zijn. Het laatste wat je wilt – zeker als je een beperkt budget hebt – is dat je geld uitgeeft aan irrelevante zoektermen. Check daarom regelmatig je zoekwoordrapporten en sluit de zoektermen uit die niet relevant zijn voor jou. Je kunt er ook voor kiezen om brede zoekwoorden uit te sluiten als je zeker weet dat alle mogelijke zoekopdrachten met dat betreffende woord erin niet relevant voor jou zijn.

Tip 4: Niet-converterende zoekwoorden

Zijn er zoekwoorden in je campagne die niet of nauwelijks converteren? Dan kun je ervoor kiezen om deze zoekwoorden uit te schakelen. Hiermee bespaar je budget, wat je beter kunt besteden aan de zoekwoorden die wél converteren.

Tip 5: Lagere advertentiepositie

De meeste adverteerders willen graag op positie 1 staan in de zoekresultaten. Dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar de bovenste positie is niet altijd de beste positie! Als je bovenaan wilt staan, betaal je vaak de hoogste kosten per klik en zal je sneller door je budget heen zijn. Het kan voordelig voor je uitpakken om lager te bieden waardoor je op plek 3 of 4 komt te staan, waardoor het mogelijk is dat je zelfs meer klikken ontvangt dan wanneer je op plek 1 staat! Probeer dit eens een paar weken uit, wellicht helpt dit jou ook aan meer klikken binnen je bestaande budget.

Hebben deze tips jou verder geholpen? Top, doe er je voordeel mee! Wil je het optimaliseren van je campagne liever aan ons over laten? Neem dan eens contact met ons op of bekijk onze diensten.