KeenR-blog

Google heeft de afgelopen maand een nieuw advertentieformat uitgebracht – de Responsive Search Ads – welke op dit moment nog als bèta versie draait. Het doel van dit nieuwe format is het verhogen van de advertentierelevantie. Binnen deze bèta versie is het mogelijk om in één advertentie tot wel 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen in te stellen. Daarnaast kunnen er maar liefst 3 koppen worden weergegeven. Door Google wordt gemeld dat de derde kop niet zal worden weergegeven bij beperkte ruimte. Machine-learningprocessen van Google testen de ultieme combinatie. Hierdoor wordt het algoritme van Google gecombineerd met creativiteit van de adverteerder. Google is al enige tijd bezig geweest om af te komen van het handmatige A/B testen en dat lijkt met de invoering van deze update te zijn gelukt.

De voordelen van Responsive Search ads

  • Flexibele advertenties: Je kunt maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen opgeven voor één responsieve zoekadvertentie. Afhankelijk van de zoekopdracht geeft Google Ads automatisch verschillende combinaties weer.
  • Het bespaart tijd: Door meerdere opties op te geven voor koppen en beschrijvingen. Google Ads toont de meest relevante combinaties.
  • Bereik meer potentiële klanten met diverse opties voor koppen en beschrijvingen. Advertenties kunnen hierdoor concurreren in meer veilingen en overeenkomen met meer zoekopdrachten.
  • De prestaties van advertentiegroepen worden beter. Aangezien je met responsieve zoekadvertenties in meer veilingen kunt concurreren, kun je meer klikken en conversies ontvangen dan mogelijk is met alleen de huidige tekstadvertenties.

Uit onderzoek van Google is gebleken dat responsive search ads tot wel 15% meer klikken zou kunnen opleveren.

Het verschil met de traditionele Google Ads

Google ads verschillen

De nieuwe functie van Google Responsive Search ads

Het “pinnen” van koppen en beschrijvingen
Wanneer je een kop of beschrijving in elke advertentie wilt laten zien kun je deze ‘pinnen’. Hierdoor behoud je zelf meer controle over de Responsive Search Ads. Hierbij is het belangrijk dat je hem “pint” op Kop 1, Kop 2 of Beschrijving 1. Je automatiseert wat de meest ideale combinatie is, maar behoudt toch zelf de mogelijkheid de titels en beschrijvingen te bepalen.

TIPS voor de Responsive Search ads

  • Houd er rekening mee dat koppen en beschrijvingen in willekeurige volgorde kunnen worden weergegeven.
  • Schrijf de eerste drie koppen met het idee dat deze samen in de advertentie worden weergegeven.
  • Zorg ervoor dat in elke kop ten minste één van de zoekwoorden wordt gebruikt. Maak koppen die relevant zijn voor de zoekwoorden die je target.
  • Probeer koppen van verschillende lengten te maken; probeer niet het aantal tekens voor elke kop te maximaliseren.
  • Probeer zo veel mogelijk verschillende koppen op te geven. Hoe meer koppen, hoe meer opties Google Ads heeft om een relevante advertentie te maken met jouw boodschap. Zo kunnen de prestaties verbeteren.
  • Licht bijvoorbeeld aanvullende voordelen van producten of services toe, bespreek een probleem dat je oplost of benadruk informatie over verzending en retourneren.
  • Als je het aantal koppen verder wilt vergroten, kun je variaties maken van de koppen die je al hebt opgegeven. Gebruik bijvoorbeeld een andere call-to-action.

Met de komst van de Responsive Search Ads lijkt Google de focus in de toekomst nóg meer te gaan leggen op machine learning.

responsive ads 2018