8 principes van UX

Een goede user experience is onmisbaar op de moderne website. Het zorgt ervoor dat de bezoeker
zijn of haar weg eenvoudig kan vinden op de website en niet uit frustratie de website verlaat. De
volgende 8 punten helpen een solide basis te leggen voor een goede user experience.

1. Herkenbaarheid

Logo, menubalk en winkelmandje
Herkenbaarheid op het internet is van groot belang. De gebruiker is eraan gewend dat de primaire
onderdelen van een website op dezelfde plek staan. Het logo staat bijvoorbeeld voornamelijk
linksboven op de site en leidt naar de homepage. Rechts hiervan komt een horizontale menubalk,
met bij e-commerce websites eventueel aan de rechterkant een winkelmandje.
Hierdoor kan de gebruiker op de automatische piloot navigeren zonder dat het hoeft na te denken
over de layout van de website.

2. Structuur

F-structuur
Een website wordt vaak vluchtig bekeken volgens een vaste structuur. Deze structuur noemen wij de
F-structuur. De eerste paar regels worden nog redelijk goed gelezen. Hoe langer de tekst wordt, hoe
meer de bezoekers verticaal gaan lezen.eye tracking UX
Boven de vouw
Hierdoor is het belangrijk om de belangrijkste tekst en navigatie boven de vouw te plaatsen. Zorg
daarnaast voor een overzichtelijke en herkenbare menustructuur. Met duidelijk georganiseerde
(sub)categorieën.

3. Consistentie

Kleurgebruik
De juiste keuze voor kleuren op de website is erg belangrijk. Elke boodschap heeft een bijpassende
kleur. Hier een aantal veelgebruikte kleuren en wat deze uitstralen:

  • Blauw: Zakelijk, professioneel, betrouwbaar, kalmte, fris, rust. Vaak gebruikt voor banken en
    bedrijven door de betrouwbare uitstraling van blauw.
  • Rood: Kracht, actie, gevaar, passie, liefde, avontuur, energie, opwindend. Wordt toegepast
    om de aandacht op iets te richten en mensen aan te sporen tot actie. Fastfoodketens
    gebruiken vaak rood.
  • Bruin: Stoer, landelijk, eerlijk, mannelijk, duurzaam, verzorgend, kalm. Bruin is perfect voor
    de huisstijl voor bedrijven in de bouw of juridische sector vanwege de simpliciteit en
    neutraliteit.
  • Groen: Rustgevend, duurzaam, fris, gezond, harmonieus, vertrouwen. Vaak gebruikt voor
    bedrijven die zich bezighouden met natuur en milieu.
  • Oranje: Betaalbaar, creatief, plezier, jong, enthousiast, energie, vriendelijk. Oranje zorgt voor
    een stimulerende werking, perfect om verkoop te bevorderen of emotie te stimuleren.
  • Zwart: Stijlvol, kracht, klassiek, kwaliteit, rijk, elegantie, mysterieus. Vaak gebruikt voor de
    huisstijl van luxe merken. Zwart straalt eenvoud, luxe en verfijning uit.
  • Wit: Puur, schoon, vrede, rust, eerlijk, innovatief, kil, neutraal, spiritueel. Wit geeft rust en
    zorgt voor een ‘clean’ look. Wit is erg populair en wordt in verschillende sectoren toegepast.
  • Grijs: Neutraal, bescheiden, rust, luxe, saai, zakelijk, solide, praktisch. Grijs wordt veel
    gebruikt voor tekst in een logo, en combineert goed met andere kleuren.
  • Zilver: Zakelijk, professioneel, betrouwbaar, intelligent, kalmte, rust, fris. Vaak gebruikt voor
    de huisstijl van banken, vanwege de betrouwbare en zakelijke uitstraling van zilver.

Belangrijk is om het kleurgebruik consistent toe te passen en niet te veel verschillende kleuren te
gebruiken. Het kan daarnaast gebruikt worden om hiërarchie te creëren, bijvoorbeeld zwart, grijs,
lichtgrijs.

4. (Minimalistisch) Design

Voldoende witruimte
Witruimte in het design van een pagina zorgt voor rust. Hierdoor wordt de gebruiker niet afgeleid
van de boodschap op de website en kan de focus gelegd worden op de conversiepunten.
Kijkrichting als stuurelement
Tip: gebruik kijkrichting als stuurelement. Door een afbeelding waarbij iemand wijst of kijkt naar een
specifiek deel van de pagina hebben bezoekers automatisch de neiging hier ook naar te kijken.

kijkrichting effect advertenties

5. To the point

Scanbare teksten, bulletpoints en headings
Zoals eerder aangegeven door middel van de F-structuur lezen bezoekers zelden alles op de pagina.
Om hier optimaal op in te spelen is het aan te raden om de teksten kort en to the point te houden.
Maak gebruik van korte scanbare teksten, bulletpoints en headings. Hierdoor hoeft de bezoeker niet
de volledige tekst te lezen om toch de boodschap van de pagina te begrijpen.
Korte formulieren
Hou daarnaast eventuele formulieren kort en bondig. Mensen delen niet graag veel informatie en
willen zo min mogelijk tijd kwijt zijn met het invullen van een formulier.

6. Navigatie

Duidelijk menu
Het is belangrijk dat de bezoeker gemakkelijk de weg kan vinden op de website. Zorg hiervoor door
een duidelijke menustructuur te creëren, met indien nodig subcategorieën.duidelijk menu structuur

Zoek- en filteropties
Zelfs met een duidelijk menu kan het nog zijn dat gebruikers niet kunnen vinden waar ze naar op
zoek zijn. Met een zoekfunctie is dit probleem goed te omzeilen. Daarnaast is het voor, met name, e-
commerce winkels aan te raden om uitgebreide filteropties te hebben. Hierdoor kunnen bezoekers
die nog in de oriënterende fase zijn concrete producten worden aangedragen, en de stap zetten naar
conversie.
Geschikt voor touch
In 2018 wordt 52,2% van de websites via mobiele telefoons bezocht. Om deze reden zijn veel
bedrijven overgegaan op het ‘mobile-first’ principe: websitedesign gericht op mobiel in plaats van
desktop. Zorg er in ieder geval voor dat de volledige website via mobiel goed werkt, en snel laadt.

7. (Micro) Feedback

Button states
Om het voor de bezoeker zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken is het aan te raden om gebruik te
maken van ‘button states’. Dit zijn bijvoorbeeld buttons die een andere kleur hebben als ze inactief
of al geklikt zijn, of een effect geven wanneer de gebruiker de cursor op de knop richt.

button states of UX

Foutafhandeling
Foutafhandeling in formulieren zorgt ervoor dat de gebruiker weet wat er incorrect is aan de
ingevoerde gegevens. Bijvoorbeeld als de gebruiker een ongeldig e-mailadres heeft ingevoerd of het
wachtwoord niet aan de eisen voldoet.

foutafhandeling

8. Helpfuncties

FAQ
Bezoekers blijven vaak met vragen zitten, zelfs na het lezen van de gehele website. Om veelgestelde
vragen makkelijk te beantwoorden is een FAQ pagina ideaal. Hierdoor hoeft de bezoeker niet de
moeite te doen om contact op te nemen en scheelt het de klantenservice tijd en dus geld. Zorg dat
de pagina volledig is met een duidelijke structuur en eventueel een zoekfunctie.

Duidelijke 404 pagina
Een 404 is een standaard foutmelding die getoond wordt wanneer een gebruiker een pagina bezoekt
die niet bestaat. Wanneer een gebruiker op zo’n pagina belandt wil je ervoor zorgen dat ze op je
website blijven en deze niet verlaten. Hier zorg je voor door een duidelijke en aantrekkelijke 404
pagina te maken. Doe dit door ze een relevante pagina aan te bevelen en/of een manier te geven om
de content waar ze op zoek zijn toch te vinden.

custom 404 page