KeenR-blog

Het online marketing heelal kent nog steeds vele mysteries die in nevel zijn gedekt. Bijvoorbeeld, als je een peperdure website lanceert, komt het vaak voor dat het aantal bezoekers enorm tegenvalt. Bij KeenR krijgen wij dan ook vaak de vraag van onze klanten of ze meer moeten investeren in SEO (Search Engine Optimization) of in SEA (Search Engine Advertising). Om eerlijk te zijn, we zijn ervan overtuigd dat juist deze twee disciplines elkaar versterken. Elke dag komen er duizenden nieuwe websites online, waardoor het belangrijk is om jouw concurrentie een stap voor te blijven. Deze blog zet drie voordelen op een rijtje waarom SEO en SEA altijd in tandem zouden moeten werken.

Het verschil zit ‘m in de reis naar de top

Op het eerste gezicht lijken deze termen veel op elkaar. Search Engine Optimization (SEO) omvat het verbeteren en optimaliseren van jouw website door techniek, content en autoriteit. Je voegt relevante zoekwoorden toe aan je website om hogerop te komen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een verandering in SEO kan soms weken tot maanden duren om gewenste resultaten te zien. Daarentegen, Search Engine Advertising (SEA) verwijst naar betaalde reclame voor jouw producten en diensten. Je maakt gebruikt van zogenaamde zoekwoorden in zoekmachines om relevant te zijn in de customer journey van jouw doelgroep. De eerste effecten van SEA zijn vrijwel altijd direct zichtbaar. Nu we de verschillen beter begrijpen, is het tijd om de samenhang tussen deze twee termen te ontrafelen.

Het zoekwoord universum beter begrijpen

Zowel SEO als SEA vereist een goede fundering van zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat je converterende zoekwoorden vanuit Google Ads kunt hergebruiken in jouw SEO-strategie en uiteraard ook vice versa. Vooral via Google Ads kan je nieuwe zoekwoorden met veel potentie identificeren. Deze woorden kan je toevoegen aan je website om beter vindbaar te worden in de organische zoekresultaten, mits je deze op de juiste plekken toevoegt. Daarnaast kan het ook voorkomen dat de keyword planner tijdens jouw zoekwoorden onderzoek niet helemaal naar behoren werkt. Bijvoorbeeld, het kan voorkomen dat de zoekvolumes bij sommige zoekwoorden niet accuraat worden weergegeven. Soms worden zelfs belangrijke zoekwoord combinaties niet gesuggereerd waardoor je veel verkeer kunt mislopen. Daarom is het dus altijd aan te raden om gebruik te maken van het zoektermen rapport in Google Ads of van de Google Search Console tool om nieuwe zoekwoord combinaties te ontdekken. 

Zoektermen Rapport

Straal meer vertrouwen uit

Indien men zowel SEO als SEA inzet, kan het zo zijn dat je de zoekresultaten zult domineren op de Search Engine Results Page (SERP). Dus onderscheid jezelf van de concurrentie door zowel bovenaan te staan in de organische als betaalde zoekresultaten! Vergeet niet om jouw merk te vermelden om meer vertrouwen te genereren. Als mensen namelijk al een positieve ervaring hebben met jouw merk, zijn ze meer geneigd om op jouw links te klikken. Ook als bezoekers niet direct converteren, kan een goede landingspagina ervoor zorgen dat mensen wellicht organisch zullen terugkeren in de toekomst. Ten slotte dienen zowel SEO als SEA als een apart aanrakingspunt in jouw funnel. Bijvoorbeeld, het verspreiden van een blog is vaak bedoeld om organisch hogerop te komen. Daarentegen, als mensen zich in het aankoopproces bevinden, dan is een relevante advertentie de beste manier om de conversie binnen te hengelen.

Maak sprongen in Google

Een andere reden waarom SEO en SEA zo goed samengaan is dat het leidt tot lagere kosten van jouw advertenties en een betere gebruikerservaring. Ten eerste, de zogenaamde Quality Score (QS) in Google Ads omvat de relevantie van een advertentie. Google berekent zo’n score op basis van jouw zoekwoorden, de advertentie tekst, de kwaliteit van jouw landingspagina en de CTR. Met andere woorden, hoe beter de SEO op jouw website, hoe goedkoper de advertentie wordt. Ten tweede, het verbeteren van de landingspagina heeft weer een positief effect op SEO. De reden hiervoor is dat het versnellen van de laadtijden van jouw website, het versimpelen van de site navigatie, of het laten terugkomen van prominente zoekwoorden jouw kansen vergroot om sprongen te maken in de organische zoekresultaten van Google.

zoekresultaten betrouwbaarheid KeenR

Tot slot

Concluderend, SEO en SEA kunnen samen synergetische effecten teweegbrengen.  Bijvoorbeeld, de kwaliteit van jouw zoekwoorden, het vertrouwen in jouw producten en/of diensten en de kwaliteit van jouw advertenties zullen verbeteren. Het effect van de samenwerking is dus groter dan de optelsom van de effecten die los van elkaar bereikt zouden kunnen worden. Ben jij er nu van overtuigd dat een combinatie van SEO en SEA jouw bedrijf naar de next level brengt? Schroom dan niet en kom in contact met ons via 020-7603886 of info@keenr.nl.