KeenR-blog

LinkedIn gebruikers zijn dagelijks minder actief dan die van andere sociale media kanalen. Daarnaast vraagt het vaak een grotere investering om te adverteren op LinkedIn dan op andere sociale media platformen. Waarom zou je dan toch adverteren op LinkedIn?

Omvang, potentieel bereik en kosten

LinkedIn gebruikers nederland

Met wereldwijd bijna 600 miljoen gebruikers en in Nederland meer dan 7 miljoen gebruikers met een professioneel profiel op LinkedIn, is dit het belangrijkste platform om zakelijke contacten te leggen en professionele updates te delen.

LinkedIn gebruikers zijn dagelijks wellicht minder actief dan die van bijvoorbeeld Facebook, maar dat is logisch. LinkedIn is een serieus platform waar mensen actief zijn voor werk of om te netwerken. Mensen browsen op LinkedIn omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in bepaalde materie of onderwerpen en veelal niet voor het bekijken van een lollig filmpje of plaatje.

De kosten per klik op LinkedIn advertenties zijn meestal hoger dan van bijvoorbeeld Facebook advertenties. Conversies daarentegen zijn vaak goedkoper, omdat je doelgroepen via het LinkedIn platform heel specifiek kunt instellen.

Advertentie doelgroepen binnen LinkedIn

Doelgroep(en) selecteer je op basis van een aantal criteria zoals bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte, bedrijfstak, functietitel, senioriteit en demografie.

LinkedIn Doelgroep Criteria

Geavanceerde doelgroepopties: audience expansion en audience matching

Naast het selecteren van de bovenstaande criteria, biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om nog gerichtere doelgroepen aan te maken. Met “audience expansion” maak je doelgroepen aan die lijken op de doelgroep die je al hebt ingesteld, maar die je niet zelf benoemd hebt. Als je je advertentie bijvoorbeeld richt tot online marketeers, dan worden ook digitale marketeers als doelgroep meegenomen.

Daarnaast kun je via “audience matching” ook aangepaste doelgroepen aanmaken. Er zijn drie mogelijkheden:

  • Retargeting van je website bezoekers of bezoekers van een specifieke productpagina op je website.
  • Account targeting: upload een lijst van zelfgekozen bedrijven die je wilt bereiken.
  • Contact targeting: upload een lijst e-mailadressen.

Bij alle opties geldt natuurlijk wel dat je de juiste restricties in acht moet nemen met betrekking tot gegevensbescherming (AVG), maar hoe gerichter je te werk gaat, des te hoger het rendement.

Advertentiemogelijkheden op LinkedIn

Er zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren op het LinkedIn platform. Voor de meest geavanceerde keuzes moet je uitgaan van een hoger budget en kun je alleen met hulp van een LinkedIn verkoopvertegenwoordiger aan de slag. Dit geldt voor:

  • Dynamische advertenties – Advertenties met afbeeldingen die gepersonaliseerd kunnen worden op basis van de profielfoto, naam en functietitel van de LinkedIn gebruiker.
  • Display advertenties – Geautomatiseerd ingekochte visuele advertenties met meerdere mogelijkheden op gebied van grootte en plaatsing.

Voor adverteren in het buitenland kun je ook gesponsorde InMail inzetten. Dit zijn advertenties die rechtstreeks in de inbox van je doelgroep worden weergegeven. Dit klinkt doeltreffend, echter is dit in Nederland wegens de privacywetgeving niet toegestaan.

Ben je een klein tot medium-sized bedrijf met een beperkt marketingbudget, dan zijn de volgende advertentievormen goede opties die je zonder hulp van LinkedIn vertegenwoordigers kunt instellen en beheren:

  • Tekstadvertenties – Bereik je doelgroep met maximaal 100 tekens en eventueel een afbeelding.
  • Gesponsorde Content – Promoot posts of advertenties (video, tekst, afbeeldingen) op je bedrijfspagina. Je kunt bestaande posts promoten, maar ook een specifieke advertentie maken. In beide gevallen wordt de content vertoond in de feed van je volgers op LinkedIn en in de feed van LinkedIn professionals die voldoen aan de doelgroepcriteria die je hiervoor hebt ingesteld. Het valt daardoor vaak niet eens op dat het om een advertentie gaat.

Leadgeneratie formulieren

Als je gekozen hebt voor gesponsorde content, dan kun je kwalitatieve leads genereren aan de hand van automatisch ingevulde formulieren. Als een LinkedIn volger op een door jou ingestelde activiteit klikt, dan zet LinkedIn de profielgegevens van een volger automatisch in het formulier zodat zij het alleen nog maar hoeven te verzenden om bijvoorbeeld een whitepaper te verkrijgen. Er zijn verschillende activiteiten mogelijk, zoals:

  • Inschrijven voor nieuwsbrief.
  • Downloaden presentatie.
  • Offerte aanvragen.
  • Meer informatie.
  • Abonneren.

Carrousel LinkedIn advertentie

Ben je geïnteresseerd om meerdere producten of diensten tegelijk te promoten of bijvoorbeeld je merkverhaal te vertellen, dan kun je dit doen door middel van een carrousel advertentie. Plaats maximaal tien afbeeldingen met een landingspagina in één advertentie. Dit valt op en levert daardoor vaak een hoge CTR op.

LinkedIn Carrousel Advertentie

LinkedIn conversion tracking

Het meten van je resultaten is natuurlijk onontbeerlijk om te weten of je activiteiten op LinkedIn de gewenste resultaten opleveren. De LinkedIn “conversion tracking” tool geeft dit inzicht. Het verzamelt data over het aantal mensen die door je LinkedIn-advertentie actie hebben ondernomen. Dit kan het bekijken van een landingspagina zijn, maar ook een inschrijving voor een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Al deze activiteiten kunnen als conversies worden ingesteld en worden maximaal 30 dagen bijgehouden.

Bovendien houdt de tool ook bij wanneer een persoon op een later moment teruggaat naar jouw website en alsnog overgaat tot een (post-click) conversie. Daarnaast is er natuurlijk een koppeling mogelijk met Google Analytics om ook een gewogen vergelijking te kunnen maken met bijvoorbeeld Google Ads en/of Facebook Ads.

Conclusie

Heb je een bedrijf met professionals als doelgroep, dan is er geen reden om LinkedIn te negeren. Welke andere tool geeft je de mogelijkheid om de CEO, CFO of CIO in een specifieke industrie en werkend bij een specifiek bedrijf rechtstreeks te benaderen? Dit is hét B2B platform om hele specifieke doelgroepen direct aan te spreken, ruis te voorkomen en daardoor een hoger rendement te genereren.

Ben jij er nu van overtuigd dat LinkedIn jou de mogelijkheid geeft om in contact te komen met een specifieke doelgroep? Schroom dan niet en kom in contact met KeenR via 020-7603886 of info@keenr.nl.