KeenR-blog

Deze blog gaat over hoe je met je website een hogere kwaliteitsscore (QS) kunt krijgen in Google Ads. Deze score bepaalt op welke positie jouw advertentie geplaatst wordt. Er zijn verschillende factoren, zoals de landing page experience en ad relevance copy, die hier invloed op hebben. We focussen ons vooral op het website gedeelte, oftewel de landing page experience, en laten de campagnestructuur en inhoud van de advertenties achterwege.

Wat is een kwaliteitsscore?

Google definieert het als volgt:

“De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere prijzen en betere advertentieposities.”

Zoals je ziet bestaat de kwaliteitsscore niet alleen uit een goede website. Ook moet je dus letten op je advertenties en zoekwoorden. 

Google Ads Kwaliteitsscore Overzicht

De drie onderdelen van een kwaliteitsscore.

Wees uniek en relevant

Maak je site uniek, onderscheid je van anderen. Dit kan door je eigen content te creëren. Ook de relevantie hiervan is van belang. Geef mensen waar ze naar zoeken. Dit kun je doen door de zoekwoorden toe te voegen waarmee jouw website is gevonden. Hierdoor zal de kwaliteitsscore toenemen. Als je niet zeker weet welke zoekwoorden relevant zijn voor je website, kan je ook je website door de keyword planner van Google heen halen om zoekwoord suggesties te vinden. Uiteindelijk zullen mensen dan sneller geïnteresseerd zijn in je site. Dit zal ervoor zorgen dat de mensen langer op je site blijven en ook terugkomen. Uniekheid en relevantie hebben dus een grote invloed op je kwaliteitsscore en zullen leiden tot een betere positie en lagere kosten. Hieronder staan een paar voorbeelden wat je moet vermijden:

  • Duplicate content.
  • 404 errors.
  • Cloaking (laat Google andere pagina zien dan de pagina die de bezoekers krijgen te zien).
  • Geen scraping content (copy paste content van andere sites)
  • Wees geen doorway site.

Snelheid, mobielvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

Een grote factor waar Google naar kijkt is de laadtijd van je website. Als men meer dan 3 seconden moet wachten tot je site is geladen gaat men al weg. Kijk dus goed wat je site vertraagt, meestal zijn het te grote afbeeldingen of trage redirects. Iedereen bekijkt tegenwoordig sites op een mobiel apparaat, daarom is het logisch dat je site mobielvriendelijk moet zijn. Dit gaat hand in hand met de gebruiksvriendelijkheid. Via PageSpeed van Google kun je erachter komen welke elementen je website vertragen. Ten slotte is het belangrijk om een goede call-to-action te vermelden zodat bezoekers gelijk actie kunnen ondernemen, zoals het aanschaffen van een product of het opvragen van meer informatie.

Google Page Speed

Google/SOASTA Research (2017).

Vertrouwen en transparantie

Daarnaast is het belangrijk om de contactgegevens en de privacy policy van jouw bedrijf te vermelden op je website. Op elke pagina zou er in principe een link naar deze contactgegevens moeten staan in de footer. Wij raden ook aan om een “over ons” pagina aan te maken waarmee jij de twijfelaars over de streep trekt. Zo’n pagina is een van de meest bezochte pagina’s van jouw website. 

Luister naar Google

Luister naar de general guidelines van Google. Dit is logisch, Google is tenslotte degene die je rankt. Maar Google kan je ook een penalty geven. Herstellen van een Google penalty is bijna niet te doen. Basis principes van de Google general guidelines zijn:

  • Maak de site voor de bezoekers, niet voor zoekmachines.
  • Misleid je bezoekers niet.
  • Maak je website uniek, waardevol, boeiend en relevant. Dit kan je helpen om boven je concurrenten te komen.
  • Vermijd trucs om de rangorde van zoekmachines te verbeteren. Bijvoorbeeld met een refresh bot, pop ups, pixel manipuleren etc.

Tot slot

Het komt er op neer dat jouw website relevant en uniek moet zijn om gebruikers te laten blijven. Vermeld daarom ook altijd de juiste zoektermen en vermijd links die niet werken, dubbele content en cloaking. Ook snelheid, gebruiksvriendelijkheid, vertrouwen en transparantie zijn factoren die invloed hebben op de landing page experience van jouw website. Hulp nodig met je verhogen van jouw kwaliteitsscore? Wij van KeenR staan voor je klaar en zijn te bereiken via info@keenr.nl of 020-7603885.