KeenR-blog

Zit jij wel eens met de handen in het haar en vraag je je wel eens af wat wel en niet werkt? Search Engine Optimization (SEO) is uiteraard een divers en vernieuwend vakgebied, maar het gaat niet altijd over rankings. Rich snippets geven net dat beetje extra informatie om een betere gebruikerservaring aan te bieden. Helaas weten veel mensen niet dat deze rich snippets al sinds 2009 bestaan. Vorig jaar heeft Google deze rich snippets zelfs uitgebreid met Q&A’s, FAQ’s en How-To’s. Als je op je pagina vragen en antwoorden hebt, kun je deze nu opmaken met structured data om meer op te vallen in de zoekresultaten. Ondanks het (nog) niet bewezen is dat het toevoegen van rich snippets tot een stijging leidt in de organische zoekresultaten, zijn er wel meldingen dat het leidt tot een verbetering van de click-through-rate (CTR). Middels deze blog leggen we je uit wat rich snippets zijn, welke soorten er zijn, hoe je deze extra elementen toevoegt en hoe je deze rich results test om zo jouw bezoekers over de streep te trekken om jouw pagina te bezoeken.

Wat zijn rich snippets?

Google definieert rich snippets (oftewel rich results) als volgt:

“Rich results zijn zoekresultaten die meer omvatten dan alleen een standaard blauwe link, ze kunnen ook een carrousel, afbeelding of andere niet-tekst UI elementen bevatten.”

Zoals je ziet zijn dit niet de standaard organische zoekresultaten. Rich snippets zijn de manier om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Om deze reden komen rich snippets dus in alle vormen en maten, zoals reviews, recepten, evenementen en applicaties. Hieronder worden er een aantal besproken die het doorklikpercentage kunnen verhogen.

Soorten rich snippets

Er bestaat een grote verscheidenheid aan rich snippets. Hieronder vind je een overzicht van de meest gebruikte rich snippets en de voordelen die deze rijke elementen met zich meebrengen. Voor een compleet overzicht kan je het beste Google Developers raadplegen.

Breadcrumbs

Het kan voorkomen dat bezoekers op dezelfde pagina landen met verschillende zoektermen. Daarom prefereert Google breadcrumbs die ervoor zorgen dat de zoekmachinegigant jouw website makkelijker kan indexeren. Door middel van het achterlaten van broodkruimels knipt Google de URL in verschillende delen om zo de link overzichtelijker te maken. Aangezien de meeste bezoekers via een willekeurig punt binnenkomen op jouw website (en dus niet via de homepage), leidt dit tot een lagere bounce rate. De reden hiervoor is dat een broodkruimelpad een bezoeker een alternatieve manier biedt om door de site te navigeren. Zo’n broodkruimelpad kan gebaseerd zijn op bijvoorbeeld de sitestructuur, geschiedenis of bepaalde attributen, zoals geslacht, kleur en/of maat.

Rich snippets breadcrumbs
Breadcrumbs.

Reviews

Daarnaast is het ook mogelijk een review snippet toe te voegen aan je zoekresultaten. Deze reviews zijn vaak het gemiddelde van alle ratings en worden weergegeven als een score van 1 tot 5 sterren. Het is mogelijk om reviews te tonen van films, lokale bedrijven, boeken, muziek en uiteraard producten. Het spreekt voor zich dat deze vorm van sociale bewijskracht leidt tot een beter doorklikpercentage.

Rich snippet voor review
Rich snippet voor review.

Producten

Vooral webshops kunnen profiteren van rich snippets voor producten. Door middel van het toevoegen van markup kan Google additionele informatie weergeven over jouw producten, zoals beschikbaarheid, prijs en review ratings. Dit helpt consumenten aanzienlijk om een betere keuze te maken.

Rich snippets voor producten
Rich snippet voor producten.

Evenementen

Wanneer er wordt gezocht op een bepaalde artiest of bijvoorbeeld een salsa klas, is het mogelijk dat Google de locatie, datum en naam van een evenement weergeeft. Deze rich snippets voor evenementen zorgen ervoor dat jouw (lokale) evenementen beter worden gevonden.

Event rich snippet
Event rich snippet.

Video

Rich snippets voor video kunnen worden ingezet om beter op te vallen tussen de zoekresultaten. Normaliter laat Google alleen de titel, omschrijving en thumbnail van een video zien. Als je jouw video’s markeert, dan kan je extra informatie, zoals transcripts en duratie, toevoegen. Google kan zelfs jouw video vertonen in een AMP Carousel of Top Stories.

Video rich snippets
Video rich snippets.

Vraag & antwoord

Vorig jaar heeft Google Q&A Pages geïntroduceerd. Door middel van deze rich snippets is het mogelijk om bepaalde vragen en antwoorden te markeren op jouw website. Dit is vooral handig als bezoekers snel antwoord op hun vragen willen hebben of als websites de juiste bezoekers willen bereiken door middel van bijvoorbeeld een FAQ.  

Rich snippet voor Q&A
Rich snippet voor Q&A.

Rich cards

Voortbordurend op rich snippets, rich cards zijn bedoeld om de mobiele ervaring te verbeteren door middel van het weergeven van een kaart- of carrouselvorm. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld door verschillende recepten swipen in de zoekresultaten. Deze rich cards zijn voornamelijk groot en visueel, wat een positief effect heeft op het doorklikpercentage. Vooral in combinatie met AMP kunnen rich cards voordelen bieden. De reden hiervoor is dat Accelerated Mobile Pages (AMP) sneller worden geladen op een mobiel.

Google rich cards
Google rich cards.

Rich snippets toevoegen

Met structured data kom je in aanmerking voor rich snippets. Structured data vertelt Google wat een stukje code op jouw website betekent om deze vervolgens weer te vertonen als een rich snippet. Structured data wordt het meeste gebruikt om Google informatie te leveren over personen, producten, evenementen, enzovoort. Door middel van het toevoegen van Schema.org-markup breng je meer structuur in de data die al beschikbaar is op jouw website. Schema.org is in feite een samenwerkingsverband tussen Google, Bing en Yahoo om een semantische betekenis aan content op websites te geven. Gelukkig hoef je hiervoor geen kennis van coderen te hebben. Je kunt bijvoorbeeld de Structured Data Markup Helper gebruiken om structured data markup te genereren en deze vervolgens toevoegen aan de broncode van jouw website. Ook bestaan er verschillende plugins, zoals Schema Pro, WP Review Pro en All In One Schema.org Rich Snippets, voor onder andere WordPress.

Rich snippets testen en meten

Ondanks dat Google expliciet aangeeft dat er geen garantie is dat jouw snippets worden weergegeven, raden wij aan om deze toch altijd te testen. Om de werking te testen van jouw rich snippets, kun je gebruik maken van Google’s Structured Data Testing Tool. Via deze tool kan je de URL of een stukje code testen. Ook kun je via Google’s Rich Results Test zien of jouw pagina rich snippets ondersteunt. Ten slotte is het mogelijk om via Google Search Console de resultaten te bekijken van jouw structured data en rich cards.

Hulp nodig bij het toevoegen van rich snippets?

Neem dan vrijblijvend contact op met KeenR via 020-7603885 of info@keenr.nl om de mogelijkheden te bespreken. KeenR denkt graag met je mee over hoe jij het beste je rankings in de organische zoekresultaten kunt verhogen en hoe jij je potentiële bezoekers over de streep kunt trekken om jouw site te bezoeken!