KeenR-blog

Een Google Ads campagne bouwen kunnen we (bijna) allemaal, denken we. Maar hoe voorkom je de meest gemaakte fouten? Wij hebben een top 5 voor je samengesteld.

1. Niet adverteren op je eigen merk /naam

Vaak wordt gedacht dat adverteren op je eigen naam alleen maar geld kost. Zeker als bedrijven met hun eigen merknaam al organisch (SEO) op positie 1 staan.

Het adverteren op jouw eigen naam doe je zodat er geen concurrentie op kan adverteren en dan dus boven jou komt te staan in de SERP. De kosten per klik op jouw eigen naam zijn altijd zeer laag. Vaak kun je zelfs al vanaf circa € 0,01 jouw website beschermen tegen concurrenten. Ook kan jij je advertentie opvallender, groter, meer ruimte in laten nemen door middel van extensies, dit leidt weer tot een hogere CTR.

2. Te veel zoekwoorden in je advertentiegroep gebruiken

We adviseren om maximaal 15-20 zoekwoorden per advertentiegroep in te stellen zie je dat veel campagnes te veel zoektermen gebruiken.

Uiteindelijk wil je dat de zoekwoorden niet te veel van elkaar verschillen. Je koppelt de zoekwoorden binnen 1 advertentiegroep aan 1 bestemmingspagina. De relevantie van jouw bestemmingspagina wordt steeds minder goed als je gebruik maakt van verschillende soorten zoektermen. 

Hierdoor krijg je een lagere kwaliteitsscore. De advertentierelevantie heeft ook invloed heeft op je kwaliteitsscore. Om een hoge kwaliteitsscore te krijgen wil je dat de zoekwoorden ook in de advertentie terugkomen, zowel in de kop als in de beschrijvingsregels. 

Lage Quality score (QS) = Hoge Cost per click (CPC) + Lage Click through rate (CTR) + minder vertoningen, kortom een slechter resultaat.

3. Te brede zoekwoorden gebruiken

Er zijn veel accounts waarbinnen de zoekwoorden te breed staan ingesteld, er wordt dan geen gebruik gemaakt van de geavanceerde opties voor zoekwoorden binnen Google Ads. 

Standaard staan je zoekwoorden op breed, dat wil zeggen dat spelfouten, synoniemen en gerelateerde zoekopdrachten en relevante variabele bevatten. Google kan jouw zoekterm dan aan andere termen relateren. De volgende tekens moet je bij de zoekwoorden in jouw campagne zien staan:

[zoekwoord] exacte zoektermen

+zoekwoord  aangepast breed

“zoekwoord analyse” woordgroep

Gebruik deze opties bij de door jou ingestelde zoekwoorden. Op deze manier hoef je ook niet constant de zoektermen na te lopen, uit te sluiten en voorkom je onnodige kosten.

4. Search advertenties tonen in display netwerk

Bij het aanmaken van een nieuwe campagne krijg je de keuze om de advertentie in zowel het zoeknetwerk als het display netwerk te tonen. De beginnende adverteerder laat meestal de standaard aangevinkte boxes aan staan. 

Niet doen, het display netwerk moet je altijd uitzetten omdat je totaal geen controle hebt over waar je advertentie wordt geplaatst. En hierdoor weet je dus niet waar jouw budget heen gaat.

5.  Geen advertentie-extensies inzetten

Met advertentie-extensies in Google Ads kun je extra bedrijfsinformatie toevoegen aan je ‘standaard’ tekstadvertentie in Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tonen van je adres, links naar dieperliggende pagina’s binnen je site, je telefoonnummer, USP’s of prijzen. 

Het toevoegen van advertentie-extensies vergroot je zichtbaarheid in Google. Door goed gebruik te maken van je extensies resulteert dit vaak in een hogere doorklikratio. Bovendien brengt het gebruik van advertentie-extensies geen extra kosten met zich mee. Genoeg reden dus om gebruik te maken van deze functie om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website te trekken!

Vragen over online adverteren of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? We delen graag onze kennis zodat jij ook goed scoort met de Ads. Neem contact op, bel ons via 020-7603885 of stuur een e-mail naar info@keenr.nl