020 - 760 38 85 info@keenr.nl

KeenR-blog

De argumenten voor het activeren van een branded advertentiecampagne zijn doorgaans vrij solide. Zo beschermen bedrijven graag hun merknaam tegen directe concurrenten of willen met een dergelijke campagne meer verkeer en conversie realiseren tegen doorgaans lage(re) klikprijzen. We hebben hier onlangs een interessant artikel over geschreven, dus wil je meer weten over de redenen waarom je wél een branded campagne wil activeren, lees dan eerst de blog ‘Adverteren op je eigen bedrijfsnaam is niet nodig, toch?‘. Maar.., deze solide beweegredenen hebben wel voor- en nadelen.

Waarom dan niet adverteren op je eigen merknaam?

In dit artikel schetsen we een ander perspectief en gaan we regelrecht in TEGEN hetgeen we eerder hebben geschreven. Dit zijn de 4 redenen waarom je juist NIET wil adverteren op je eigen merknaam. 

#1 Inefficiënt budgetbeheer
De balans van het verkeer wat binnenkomt op jouw merknaam verschuift van onbetaald naar betaald. Per saldo ga je meer betalen voor het maandelijkse branded verkeer.

#2 Gelimiteerd budget
Wanneer je een gelimiteerd budget ter beschikking hebt. Veel bedrijven in het MKB segment hebben geen grote budgetten die ingezet kunnen worden voor hun online zichtbaarheid. In dergelijke gevallen is het zaak dat het budget gebruikt wordt voor het genereren van het meeste impact. Dit betekent het richten op nieuwe termen die relevant zijn voor conversiegerichte gebruikers.

#3 Kannibalisatie organische resultaten
Het adverteren op jouw eigen naam kan er zeker toe leiden dat je meer verkeer gaat genereren naar je website. Er is alleen een kans dat dit ten koste gaat van jouw organische verkeer. Het organische verkeer komt voortaan binnen via een betaald zoekresultaat. Gevaar is dus dat je organische CTR zal gaan dalen. Laat dit nou nog steeds een belangrijk element zijn voor de organische ranking van jouw individuele pagina’s in de SERP. Check dus altijd wat er gebeurt met het verkeersvolume op organische branded termen. Neemt dit af? Dan weet je genoeg en ben je niet goed bezig. 

#4 Wanneer concurrenten niet op jouw merk bieden
Als jouw bedrijf zich niet in een zeer competitieve markt bevindt waarin concurrenten op jouw merknaam bieden. In dergelijke gevallen gevallen is het niet noodzakelijk je merk te beschermen. 

Dus wanneer je bovenstaande zaken in overweging neemt en je ook geen belang hebt bij een professionele uitstraling in de SERP of het niveau van kwaliteitsscores in jouw advertentieaccount blijven er nauwelijks redenen over om te adverteren op je merknaam. Een branded campagne heeft voor de voorstanders dus sterke argumenten, maar dat betekent dus niet dat een branded campagne per definitie maar gewoon ingezet worden. De impact is sterk afhankelijk van het bedrijf en de markt waarin zij zich bevindt. Denk hier in jouw specifieke geval dus goed over na en gebruik de kennis uit één van de twee blogs om tot een gefundeerd besluit te komen voor jouw online strategie.

We gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren en te optimaliseren. Je gegevens blijven anoniem. Bekijk ons cookie statement voor meer informatie.
Verbergen
Privacybeleid