020 - 760 38 85 info@keenr.nl
KeenR-blog

Adverteren op Google klinkt voor veel ondernemers erg verleidelijk in de oren. Je kunt immers supergericht adverteren en dat zou moeten leiden tot (veel) conversie. Toch is succesvol adverteren met Google Ads lang niet altijd even makkelijk. Nog steeds komen we regelmatig accounts tegen waarin veel basisfouten gemaakt worden, met als gevolg onnodig veel budgetverspilling, irrelevant websiteverkeer en weinig conversie. We gaven in een eerdere blog al 5 tips om je campagne om zeep te helpen. Ook zeker interessant om te lezen, maar in deze blog gaan we in op 5 ándere veel gemaakte fouten!

1. Focussen op de toppositie

Adverteerders hebben vaak de neiging om te bieden op de eerste positie in Google Ads. Dit is uiteraard de duurste positie, maar meestal niet de beste! Realiseer je ook dat veel mensen impulsief op de eerste advertentie klikken zonder goed na te denken en daarna snel de website weer verlaten zonder conversie. Door in te zetten op positie 2 of 3, zul je minder betalen voor de klik en bereik je vaak mensen die serieuzer aan het zoeken zijn. 

2. Geen uitsluitingszoekwoorden

Een fout die simpel te vermijden is, is het niet toevoegen van zogenaamde negatieve zoekwoorden. Met deze uitsluitingswoorden vermijd je klikken of vertoningen die niet relevant zijn, kost het je geen geld en verhoogt het de kwaliteit van bezoekers naar je website. Verkoop jij bijvoorbeeld houten tafels, dan wil je niet vertoond worden op zoekopdrachten zoals ‘gratis houten tafel’ of ‘houten tafel verven’. Door de woorden gratis en verven uit te sluiten, voorkom je vertoningen op zoekopdrachten waarin deze woorden zitten. Houd altijd goed je zoekterm rapporten in de gaten en blijf de uitsluitingen actief bijwerken.

3. Verkeerde biedstrategie hanteren

Google wil graag dat we allemaal adverteren op Google met automatische biedstrategieën. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch laten bieden op zoveel mogelijk conversies tegen een bepaalde prijs of simpelweg conversies laten maximaliseren binnen jouw dagbudget. Deze biedstrategieën kunnen goed werken, maar realiseer je wel dat Google hier natuurlijk eerst betrouwbare conversiedata voor nodig heeft. Heb jij nog geen conversies of maar een paar conversies per maand? Begin er dan niet aan. Grote kans dat je kosten zullen oplopen, zonder dat je resultaat beter wordt. Wij adviseren om een dergelijke biedstrategie pas in te zetten bij minstens 30 kwalitatieve conversies per maand, zodat het algoritme van Google waardevolle data heeft om op te kunnen sturen.

4. Homepage als landingspagina

Probeer potentiële klanten altijd zoveel mogelijk naar relevante landingspagina’s te sturen die aansluiten op je zoekwoord en advertentie. Als iemand zoekt naar een eikenhouten tafel, dan wil die persoon een pagina zien met eikenhouten tafels. Komt de zoeker terecht op de homepage (waar van alles te zien is) of op een pagina met alle soorten tafels, dan is de kans groot dat hij of zij snel de website verlaat zonder conversie.

5. Niet testen

Zorg er altijd voor dat je 2 á 3 verschillende advertenties per advertentiegroep hanteert. Op deze manier kun je eenvoudig verschillende elementen binnen een advertentie tegen elkaar testen en zodoende zien wat wel en niet werkt. Kleine verschillen in koppen of beschrijvingsregels kunnen al een grote impact hebben op de prestaties van je campagne. 

Review van jouw Google Ads campagnes?

Ben jij ook aan het adverteren op Google en wil je weten of jouw campagnes effectief zijn ingericht? Vraag vrijblijvend onze Google Ads Check aan en voorkom onnodige budgetverspilling.

We gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren en te optimaliseren. Je gegevens blijven anoniem. Bekijk ons cookie statement voor meer informatie.
Verbergen
Privacybeleid