020 - 760 38 85 info@keenr.nl

Keenr - Blog - Marketing uitbesteden - Veelvoorkomende fouten

Je hebt eindelijk de keuze gemaakt om een extern marketingbureau in te schakelen en nu wil je natuurlijk dat alles soepel verloopt. Het is dan verstandig om vooraf te bedenken hoe jij dit voor je ziet, wat je nodig hebt en hoe je dat het beste vorm kunt geven. Op deze manier zorg jij dat je het maximale uit je samenwerking haalt om al je marketingdoelstellingen te behalen.

We helpen je graag met het identificeren van de meest voorkomende fouten zodat jij die kunt vermijden en een vliegende start kunt maken met de uitvoering van jouw marketingplan. 

1. De teugels te strak houden

Een succesvolle samenwerking staat of valt met wederzijds vertrouwen. Dat vraagt van jouw kant om het (gedeeltelijk) durven loslaten van de controle. Om dat te kunnen moet je als bedrijf niet alleen een start- en eindpunt definiëren maar ook duidelijke kaders stellen. En binnen die kaders ligt de verantwoordelijkheid van jouw outsourcing partner.

Natuurlijk wil je wel betrokken blijven bij essentiële momenten en een klap op zaken kunnen geven. Het is daarom goed om van tevoren duidelijke mijlpalen en schakelmomenten vast te stellen. Wil jij wel jouw marketing outsourcen maar kun jij nog moeilijk de teugels laten vieren? Dan wordt het voor een marketing partner knap lastig om te kunnen shinen. Door het begrip, de kennis en kunde van jouw externe marketing bureau kun jij met een gerust hart de gewenste marketingactiviteiten uitbesteden.  

2. Geen transparantie bieden

Alleen op basis van het totaalplaatje van jouw business kunnen de beste resultaten worden behaald. Kies je voor het outsourcen van jouw marketing? Wees dan niet bang om relevante data met de desbetreffende outsourcing partner te delen. Ze zijn er immers om je verder te helpen groeien. Om jezelf als klant te beschermen tegen schending van vertrouwelijkheid kun je ervoor kiezen om de gekozen marketing partner een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. Op deze manier weet je welke transparantie er nodig is om vertrouwen en veiligheid in te bouwen tijdens de samenwerking.

3. Onduidelijke communicatie

Ruis, te lange lijnen of langs elkaar heen communiceren; een flinke dooddoener in de efficiëntie en samenwerking. Dat wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Alle niet geplande of late communicatie tussen jou als klant en jouw outsourcing partner kunnen ertoe leiden dat kleine problemen zich buitenproportioneel opblazen. Zorg daarom voor vaste incheck- en schakelmomenten. Tijdens zo’n gesprek kan de stand van zaken, benodigde acties en verantwoordelijkheden besproken en vragen van beide zijdes beantwoord worden. Goede communicatie is, net als in ieder andere soort relatie, de sleutel tot succes. 

4. Een te krappe planning

Soms hebben dingen nu eenmaal tijd nodig om te ontstaan. Forceren en het proces willen versnellen kunnen daarom soms averechts werken. Door te weinig tijd te reserveren voor bepaalde zaken en een te volle planning kan het creatieve proces doodgeslagen worden. Daarnaast is er geen ruimte meer voor extra aanscherpingen en optimalisaties. En natuurlijk wil je ook nog een laatste overleg of kwaliteitsbeoordeling voordat alles daadwerkelijk doorgevoerd gaat worden.

Een te krappe planning kan ervoor zorgen dat je niet tot het best mogelijke resultaat komt. Sta daarom open voor het tijdspad die het externe marketingbureau je adviseert. Zij weten vaak uit ervaring hoeveel tijd er daadwerkelijk nodig is. Alleen samen kom je tot een zo goed mogelijk afgestemde planning.

5. Vertrouw…maar wees niet naïef

Om zoveel mogelijk risico’s te beperken is het goed om vooraf onderzoek te doen en toekomstige outsourcingpartners te doorlichten. Het is eigenlijk net als met daten; ga niet alleen af op een vlotte babbel, maar kijk verder dan het uiterlijke plaatje. Doe bijvoorbeeld een background check en beoordeel de betrouwbaarheid van een bureau door verschillende cases of testimonials te lezen en de LinkedIn van de beschikbare experts te bekijken. Wat je absoluut wil voorkomen is dat je jouw marketing uitbesteed aan een partner die zijn woorden niet kan waarmaken. 

6. Geld doet ertoe

Niets vervelenders dan om vooraf of achteraf gedoe over geld te moeten hebben. Ook hier luidt het stramien om duidelijke afspraken te maken. Definieer altijd de kosten die gemaakt gaan worden en leg de overeengekomen betalingsvoorwaarden vast. Benoem hierin ook hoe je om wilt gaan met onverwachte en niet-begrote kosten en denk na over hoe je het overzicht gaat houden. Bijvoorbeeld door het verlangen van afzonderlijke facturen voor bepaalde diensten ten opzichte van andere kostenposten of om voor elke nieuwe stap een aparte offerte te krijgen. Zo kom je niet zo snel voor verrassingen te staan.

 

Komen er meer vragen boven borrelen nu je de risico’s van het outsourcen van je marketing weet? Welke opties zijn er bijvoorbeeld nog meer, wat is voor jouw situatie geschikt en hoe pak je dat aan?

We snappen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom hebben we een super Slimme Gids samengesteld waarin we al jouw vragen over het uitbesteden van je marketing beantwoorden! Download hier onze Slimme Gids