020 - 760 38 85 info@keenr.nl

Trends en ontwikkelingen SEO

Gratis publiciteit, wie zit daar nu niet op te wachten? Dit kun je realiseren met zoekmachine optimalisatie. Allereerst moet je natuurlijk zorgen voor een stevige fundering op het gebied van content, techniek, autoriteit en gebruiksvriendelijkheid. Vervolgens wil je jouw concurrenten een stap voor zijn. We helpen je graag op weg en delen 3 belangrijke SEO trends van 2021.

SEO trend 1: Voice search

Dankzij innovaties zoals Google Assistant, Apple’s Siri en Amazon’s Alexa is de technologie van spraakgestuurd zoeken steeds beter en populairder geworden. Het percentage huishoudens dat naar verwachting in 2022 een slimme luidspreker zal bezitten, is zelfs 55%. 

Hier wil je natuurlijk slim op inspelen. Dat doe je door je content te optimaliseren op basis van gesproken zoekopdrachten. Die gesproken zoekopdrachten klinken vaak anders dan dat we ze typen. Een persoon kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht geven: “Wat zijn de nieuwe SEO-trends voor 2021?”, maar de woorden ‘nieuwe SEO-trends 2021’ typen. Wil je inhaken op deze trend? Ga dan op zoek naar langere zinnen die mensen in alledaagse gesprekken gebruiken. Hou daarbij de natuurlijke frasering aan. 

SEO trend 2: Structured Data

Natuurlijk wil je dat Google in een ogenblik ziet waar jouw pagina over gaat. Want dan kom je hoger in de SERP (Search Engine Results Page). Kan jij dit beter dan je concurrenten? Dan heb je een voorsprong. Er zijn verschillende manieren om die te behalen. Eén daarvan is het toepassen van Structured Data, ook wel bekend als schema markup. Dit is een extra code die je toevoegt aan content op jouw pagina zodat Google na het lezen van de raw content ook direct begrijpt waar het over gaat. 

Een ander voordeel van deze toepassing is dat je Google zo in staat stelt om Rich Snippets te tonen bij jouw pagina in de zoekresultaten. Die snippets zorgen ervoor dat het zoekresultaat meer aandacht krijgt en realiseren zo meer traffic naar jouw website.

SEO trend 3: Google Organic Shopping

Als je mooie producten hebt waar mensen naar zoeken dan wil je die het liefst direct laten zien in de zoekmachine. Dat kan met Google Shopping. Lange tijd was dit alleen beschikbaar als betaald promotie middel. Nu er steeds meer marketplaces bijkomen heeft Google besloten om Google Shopping weer deels organisch te maken. Deze resultaten zijn op twee plekken zichtbaar: in de reguliere zoekresultatenpagina (net als shopping ads) en onder het tabblad shopping. 

Het activeren van deze organische vorm doe je in Google Merchant Centre. Binnen deze omgeving maak je een productfeed aan. Let wel op dat deze uit de juiste gegevens bestaat. Datafeed Management tools als Channable kunnen je helpen om zelf gemakkelijk wijzigingen aan te maken in de feed. De inhoud van de productfeed bepaalt bij welke zoekwoorden de producten getoond worden. Met Google Organic Shopping heb je een mooie manier te pakken om SEO én SEA samen te laten gaan. Hoe beter jouw producten organisch gevonden worden, hoe scherper je weer kunt adverteren. 

 

Waar wacht je nog op? Sla je slag en maak deze SEO trends snel eigen. Denk je nu: ik kan wel wat hulp gebruiken? Onze specialisten helpen je graag bij het neerzetten van een stevige SEO fundering en het toepassen van de laatste trends. Lees wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van zoekmachine optimalisatie of neem direct contact op.