020 - 760 38 85 info@keenr.nl

Trends en ontwikkelingen Email Marketing

Al die uren die gaan in het creëren van inspirerende en gelikte mails en nieuwsbrieven… dan wil je natuurlijk ook dat ze daadwerkelijk gelezen worden! Daarom delen we deze Email Marketing trends voor 2021 met je.

De ene trend zit al wat langer in de lift dan de ander, maar alle drie hebben ze grote impact op de doeltreffendheid van jouw mailing campagnes.

Email Marketing trend 1: Segmentatie en personalisatie

Een belangrijke trend binnen Email Marketing is het aanbieden van relevante content voor de juiste doelgroep. Steeds vaker wordt er daarom gebruik gemaakt van segmentatie. Dit is het het opdelen van de doelgroep in specifieke segmenten op basis van overeenkomende kenmerken. Denk hierbij aan demografische en geografische gegevens, getoonde interacties in de mail, surfgedrag op de website, de positie in de funnel of de aankoopgeschiedenis. Door dit soort segmenten te identificeren kun je met Email Marketing verschillende groepen klanten op een effectieve manier benaderen.

Wat ook steeds vaker voorkomt is het toepassen van individuele communicatie. Dat gebeurt op basis van vooraf gestelde bezoekersprofielen. Dit stelt je in staat om relevante en persoonlijke content te delen met een specifieke bezoeker. Bijvoorbeeld door klant bij de naam te noemen, de verjaardag te gebruiken of op eerdere handelingen in te spelen. Uit onderzoek blijkt dat het toepassen van persoonlijke elementen binnen Email Marketing tot een hogere respons leidt, die kan oplopen tot wel 50%.

 

Email Marketing trend 2: Interactieve elementen

Je boodschap alleen maar over de bühne gooien is niet meer van deze tijd. Dat wat jij vertelt moet niet alleen spot-on zijn, maar ook de vorm waarin je dat doet moet de aandacht van de doelgroep pakken en vasthouden. Daarom, en mede doordat de techniek volop in ontwikkeling is, zien we steeds vaker interactieve elementen in e-mails verschijnen. Ook jij kunt daar dankbaar gebruik van maken. De nieuwste elementen volgens de trends en ontwikkelingen in 2021 zijn:

Rollover-effecten: ideaal om productaanbiedingen uit te lichten. Zodra iemand met een muis over een product gaat verschijnt er een andere afbeelding.

CSS animatie: deze animatie lijkt om een gifje maar is minder zwaar. Door de beweging van de animatie wordt er meer aandacht getrokken naar een bepaalde plek in de email.

Interactieve carrousels: de lezer scrollt hierbij zelf door het productaanbod. Perfect om verschillende producten te laten zien.

Video’s: een uitgebreid format die verschillende taken kan uitvoeren binnen Email Marketing en daarom als goede aanvulling kan dienen.

 

Email Marketing trend 3: Gamification

Elke marketeer gaat op zoek naar een oplossing wanneer hij of zij constateert dat de open rates dalen of wanneer de doelgroep de e-mail wegklikt zonder enige betrokkenheid. Een oplossing die zich al langere tijd aanbiedt en steeds vaker wordt ingezet is gamification.

Dit is het gebruik van een spelbenadering om de betrokkenheid en motivatie van de doelgroep te vergroten. Het is gebaseerd op drie principes; engagement, competitie en beloning. Dat betekent dat mensen over het algemeen willen deelnemen om vanwege de te winnen prijs of het wedstrijdelement. Gamification kun je in Email Marketing inzetten door gebruik te maken van quizzes, surveys, polls, winacties en trivia. Wil je dat het spel succesvol is? Hou je dan aan de volgende criteria:

  • Doel: communiceer duidelijk wat het doel van het spel is en zorg dat deze haalbaar is.
  • Regels: stel duidelijk regels op en vertel de gebruiker hoe ze het doel kunnen bereiken.
  • Feedback: vertel gebruiker hoe goed ze het doen.
  • Community: laat gebruikers zien hoe ze het doen ten opzichte van anderen.
  • Consistentie: maak in het spel gebruik van de visuals en boodschappen die ook een rol spelen in de algehele campagne.
  • Vrijwillige deelname: biedt de mogelijkheid om het spel over te slaan en alsnog het doel te behalen.

 

Ook zo’n zin gekregen om deze trends door te voeren in jouw Email Marketing strategie? Of twijfel je over de aanpak en heb je behoefte aan een expert die meedenkt? Lees wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van content marketing of neem direct contact op.