020 - 760 38 85 info@keenr.nl

Trends en ontwikkelingen Social Media

Steeds meer bedrijven zijn op Social Media aanwezig en weten daar hun doelgroep te vinden. Dit heeft niet alleen effect op hoe de gebruiker de content consumeert, maar het geeft ook een scala aan nieuwe mogelijkheden op de social kanalen.

Hoe speel jij hier adequaat op in? We zetten 3 grote Social Media trends voor je uiteen zodat jij een flinke slag kunt maken en met je doelgroep kunt connecten.

Social Media trend 1: User-Generated Content

Door de online toename van bedrijven op Social Media zien veel gebruikers door alle merk content en advertenties het spreekwoordelijke bos niet meer. User-Generated Content (UGC) is dé manier om als merk op een authentieke wijze aandacht van je doelgroep te krijgen.

Dit is content in de breedste zin van het woord – tekst, video, foto’s, reviews – gecreëerd door de gebruiker in plaats van het merk zelf. De gebruiker deelt de post waarin jouw merk, product of dienst centraal staat vervolgens met hun eigen publiek. Op deze manier zullen merken authentieker, geloofwaardiger en betrouwbaarder over komen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten 2,4 keer meer geneigd om user-generated content te bekijken dan merk content. Dus mocht je bedrijf in de B2C vallen, vraag dan in het vervolg je klanten om social media posts voor jou te maken na hun aankoop. Scheelt ook weer een hoop tijd.

 

Social Media trend 2: Storytelling middels social listening

Het begrip storytelling kennen we natuurlijk al. Maar sinds een aantal jaren is het ook voor organisaties een opmars aan het maken. Dat betekent dat bedrijven met behulp van herkenbare verhalen inspelen op de emoties van de doelgroep en zo fans aan zich proberen te binden. Met name op de sociale kanalen wordt deze trend steeds significanter. Logisch, want op deze kanalen vinden er ontelbare online conversaties plaats over uiteenlopende onderwerpen.

Maak je gebruik van social listening dan monitor je deze conversaties. Je zult een schat aan rijke informatie vergaren waarmee je de verhalen van de organisatie kunt vormgeven. Storytelling middels social listening biedt bedrijven zo de kans om de juiste verhalen te vertellen; verhalen die nauw aansluiten op de interesse en het gevoel van de doelgroep rondom een bepaald thema. Het is wel belangrijk om deze krachtige communicatiemethode op Social Media op de juiste manier in te zetten door met emoties te scoren, geloofwaardigheid te creëren en te laten zien waar jouw bedrijf voor staat zonder dat te overdrijven.

 

Social Media trend 3: Social Shopping

E-commerce en het online shopgedrag neemt nog steeds enorm toe. Het faciliteren hiervan is daardoor ook een steeds groter onderdeel op de social kanalen. Zo kun je via Facebook Shops en Marketplaces in-app inmiddels direct en veilig betalen en het duurt vast niet lang meer voordat Instagram daar ook op inhaakt.

Daarnaast heeft Instagram eind vorig jaar een Shopping Tab toegevoegd. Vanaf daar kunnen gebruikers allerlei producten bekijken op basis van de accounts die zij volgen en krijgen ze suggesties voor nieuwe accounts. Ook Pinterest heeft een aantal nieuwe opties doorgevoerd die de stap van inspiratie naar verkoop kleiner maken. Zo kun je als e-commerce bedrijf ook hier de hele productcatalogus uploaden. Veel mogelijkheden dus om de doelgroep direct aan te zetten tot een aankoop en de touch-points in de klantreis te verminderen.

 

Nog steeds niet zichbaar op Social Media? Genoeg redenen om het wel te doen! Zorg dat je opvalt daar waar je doelgroep te vinden is met deze Social Media trends. Denk je nu: ik kan wel wat hulp gebruiken? Onze specialisten helpen je graag bij het promoten van jouw content en producten. Lees wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van social media advertising of neem direct contact op.