020 - 760 38 85 info@keenr.nl

Online Marketing trends - SEA

SEA heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. En de ontwikkelingen blijven zich aandienen. Zo worden steeds meer Google Ads functies geautomatiseerd. Dat leidt tot een nieuwe manier van werken én meer mogelijkheden.

Daarbij houdt Google de verandering in de markt nauwlettend in de gaten en speelt het in op het online shopgedrag. Blijf op de hoogte van de 3 grootste SEA trends zodat jij hoge ogen kunt gooien!

SEA trend 1: intensivering concurrentie Shopping ads

Google Shopping-advertenties zijn een goede oplossing om nieuwe klanten naar je webshop te leiden. Het merendeel van de detailhandel gebruikt volgens Smart Insights Shopping-advertenties. De enorme toename van online winkelen in 2020 betekent dat Shopping-advertenties nu een nog grotere kans bieden voor bedrijven om ROI te stimuleren. Dit alleen al is reden genoeg voor de toename van de concurrentie naarmate meer marketingorganisaties in dit advertentietype gaan investeren.

In april 2020 heeft Google Shopping-advertenties officieel gratis opengesteld voor alle bedrijven. Voorheen moest je betalen om dit soort advertenties te laten weergeven. Nu staat Google bedrijven toe om te concurreren om ruimte voor Shopping-advertenties, net als bij andere advertentiecampagnes. Het is dus veilig om te zeggen dat we in 2021 een intensivering van de concurrentie voor Shopping-advertenties kunnen verwachten.

 

SEA trend 2: van affiniteit of intent naar aangepaste doelgroep

SInds lange tijd is het een belangrijke strategie geweest bij PPC-advertenties om zoekwoorden te kiezen en advertenties te maken die aansloten bij de intentie van het publiek. Maar mensen die geïnteresseerd zijn in verschillende producten of services, of die zich in verschillende stadia van de verkooptrechter bevinden, mogen niet met dezelfde boodschap worden getarget. Dat komt omdat Google onlangs een nieuwe oplossing voor aangepaste doelgroepen heeft gelanceerd.

Dit brengt aangepaste affiniteit en aangepaste intentie-doelgroepen samen voor een betere segmentatie en targeting. Wanneer er nu aangepaste doelgroepen worden gemaakt, kan de targeting eenvoudig ingesteld worden op:

  • Mensen met één van deze interesses of koopintenties
  • Mensen die op Google naar één van deze termen hebben gezocht
  • Dit maakt het veel gemakkelijker om advertenties te targeten en te optimaliseren voor mensen in de bewustzijns-, interesse-, beslissings- en actie stadia van de verkooptrechter.

 

SEA trend 3: marketplaces

Dat marketplaces in opkomst zijn hoeven we jou waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar wist je al dat SEA het op verschillende marketplaces mogelijk maakt om jouw producten hoger in de rankings te laten verschijnen? De kans wordt zo groter dat een consument sneller met jouw product in aanraking komt en tot een aankoop overgaat.

Bij sommige marketplaces is SEA zelfs een must om überhaupt boven de vouw te verschijnen bij een zoekopdracht. Iedere marketplace biedt verschillende mogelijkheden voor SEA. Als we bijvoorbeeld kijken naar Bol.com dan kan SEA worden toegepast via ‘Sponsored Products’. SEA advertenties op dit platform kunnen verschijnen op drie locaties:

  • De homepage: onder de vouw van de homepage van Bol.com. Advertenties worden dus getoond aan bezoekers die op dat moment nog geen specifieke interesse hebben getoond in die producten
  • De lijstpagina: zowel voor klanten die zoeken op bepaalde zoekwoorden (search) als wanneer men door de website heen scrolt
  • De product-detailpagina: op deze pagina staan voornamelijk advertenties uit dezelfde categorie

Ga jij deze SEA trends en ontwikkelingen implementeren? Misschien kun je dan wel wat advies gebruiken. Of wie weet heb je behoefte aan een partij die jouw manier van werken met SEA eens onder de loep neemt.

Check hier wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van zoekmachine adverteren of neem gelijk contact met ons op.