020 - 760 38 85 info@keenr.nl

Marketing Slimmerik - Recruitment Marketing - Job Marketing

Ontmoet: Roderik Leopold

Verzot op: Sport, zowel zelf doen als ernaar kijken

Slimmerik op het gebied van: Job- en Recruitment Marketing

Waarom heb jij een passie voor Job- en Recruitment Marketing?

Roderik start goedlachs en vertelt hoe hij het gedrag van mensen ziet veranderen. Steeds vaker maakt men gebruik van verschillende online platformen om met de buitenwereld te communiceren. ‘Je kunt mensen het beste benaderen in hun natuurlijke habitat. Ik geloof erin dat de nieuwe generatie verwacht dat ze in hun online leefomgeving worden benaderd. Kandidaten zullen hier voor openstaan zolang je dat doet met de juiste boodschap en op de juiste kanalen. Daarom ligt mijn passie in het combineren van online marketing met recruitment marketing. Door deze vakgebieden samen te laten werken kan ik mooi nieuwe verbindingen en connecties in het leven roepen.’

Hoezo blink jij uit op het gebied van Job- en Recruitment Marketing?

Na ruim 10 jaar ervaring in de recruitment kan Roderik zeggen dat hij een echte expert is in zijn vakgebied. Hij weet als geen ander kaf van het koren te scheiden en helpt klanten bij het vinden van hun daadwerkelijke doelgroep. ‘Ik onderscheid mij door mee te bewegen met de tijd waarin online marketing niet meer weg te denken is. Het inzetten van nieuwe technieken en nieuwe manieren om mensen te benaderen wordt naar mijn mening nog te weinig gedaan binnen de recruitment. Dat doe ik anders. Het is niet óf recruitment óf marketing. Ik haal het beste uit beide werelden.’

Met wat voor vraagstukken help jij klanten?

‘Ik help opdrachtgevers bij het neerzetten van een werkgeversmerk.’ Beter bekend als Employer Branding; hoe je als werkgever wordt gezien en ervaren is van groot belang bij het aantrekken van medewerkers. Dit soort trajecten zijn echter van grote omvang en niet elk bedrijf is daar klaar voor. Roderik helpt daarom klanten ook bij het direct vinden van potentiële medewerkers.

Wat is een van de leukste opdrachten waar je aan hebt mogen werken?

Samen met zijn team heeft Roderik Decathlon ook in Nederland op de kaart gezet. ‘Wat Decathlon al had was een sterke identiteit, maar dan wel in Frankrijk. Ze begrepen niet waarom Nederlanders liever bij Heineken (bier) wilde werken, dan bij Decathlon (sport). Wij kregen de eer om hun kandidaat-propositie te vertalen naar een Nederlandse versie en op die manier niet alleen een stevige positie in de markt te creëren, maar ook om nieuwe medewerkers aan te trekken.’ Roderik en zijn team konden bij deze opdracht hun hart ophalen doordat ze veel aspecten mochten aanpakken. Van het aanscherpen van de waardepropositie en het optimaliseren van de website tot het werven van medewerkers. ‘Al onze ideeën waren welkom. Werken op dat soort opdrachten is onwijs prettig.’

Welke ontwikkeling in de markt van het Job- en Recruitment Marketing mogen opdrachtgevers niet missen?

‘Waar men vroeger weg kwam met een advertentie in de krant, wordt er nu meer verwacht. Als werkgever moet je de potentiële werknemers vertellen waarom zij voor jou zouden moeten werken. Dat lijkt de omgekeerde wereld, maar dat is hoe het vandaag de dag gaat.’ Roderik zoomt nog verder in om het gedrag van de nieuwe generatie en het belang van online zichtbaarheid aan te kaarten. ‘De nieuwe generatie heeft als eigenschap om potentiële werkgevers online te onderzoeken. Ze kijken naar de uitstraling en bepalen al snel of ze daar wel of niet bij willen horen en of het bedrijf betrouwbaar is. Het belang van een een goede online positionering neemt daarom flink toe en heeft een zichtbaar effect op het aantal sollicitaties.’

Op welk vlak wil jij je graag verder ontwikkelen?

Roderik is dus een oude rot in het vak van Job- en Recruitment Marketing en kiest voor het terrein van online marketing als hij praat over zijn ontwikkeling. ‘Ik denk dat de wereld van online marketing zich heel hard ontwikkelt en dat zich daar steeds nieuwe kansen zullen voordoen. Juist ook voor de manier waarop recruitment wordt uitgevoerd. Ik wil daar bovenop zitten.’

Wat ga je doen na je werkdag?

Tijd voor sport. ‘Ik speel straks 5 tegen 5 in de powerleague in Amsterdam. We zijn vorig jaar kampioen geworden en zullen het zwaar krijgen in de 2e divisie… haha. Duim maar voor mij!’

 

Benieuwd hoe Roderik jou verder kan helpen? Check onze diensten op het gebied van Job- en Recruitment Marketing of neem gelijk contact op!