Een zakelijk Instagram account kan tegenwoordig niet meer ontbreken in een online marketingstrategie. Vooral het aantal leden in de leeftijdscategorie tot 39 jaar neemt sterk toe. Het groeiende kanaal biedt andere mogelijkheden dan bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn.
Dat je hashtags kunt gebruiken om een breder publiek te bereiken is algemeen bekend. Maar wist je ook dat wanneer je teveel hashtags onder je bericht zet, je dan juist minder goed zichtbaar bent? Het algoritme verdenkt je dan namelijk van spammen. We delen onze do’s en don’ts voor je Business Instagram om je weer even op scherp te stellen.
Business Instagram DO’s:
1. Interactie met je volgers
Ga het gesprek aan wanneer er iemand op je post heeft gereageerd. Dit hoeft niet altijd heel uitgebreid, je kunt ook een toepasselijke emoji gebruiken. Door te reageren op je volgers, laat je zien dat je blij bent met hun reacties en dat je ze waardeert. De kans dat een lezer een trouwe volger wordt maak je op deze manier vele malen groter.
Maar dat houdt ook in dat je zelf reageert op andere posts in jouw tijdlijn. Zo laat je zien dat je niet alleen actief bezig bent met je eigen profiel, maar dat je ook geïnteresseerd bent in die van anderen. Volg daarom ook zo veel mogelijk relevante accounts en reageer op die berichten.
2. Maak unieke content van goede kwaliteit
Het spreekt redelijk voor zich, maar zorg ervoor dat je eigen content maakt. Je volgers volgen jou omdat je wat interessants te vertellen hebt. Probeer aan die verwachting te voldoen. Bijvoorbeeld door hoge kwaliteit foto’s en afbeeldingen te gebruiken. Je kunt (gratis) design programma’s zoals Canva gebruiken om je posts te voorzien van een gelikte huisstijl. Zo ziet je feed er als één geheel uit.
3. Wees jezelf
Instagram is een persoonlijk platform. Én het ideale kanaal om meer van jezelf te laten zien en iets minder zakelijk over te komen. Wanneer je je volgers laat zien hoe een dagelijkse werkdag er bij jullie op kantoor uit ziet, of je gezicht laat zien, zullen ze zich sneller verbonden voelen met je merk dan wanneer je altijd maar formeel zit te doen. Het maakt je merk menselijker en vermindert de afstand tussen jou en je klant.
4. Staande afbeeldingen
Een veelvoorkomende fout is het plaatsen van vierkante afbeeldingen op Instagram. Dit was in eerste instantie de enige optie, maar sinds een aantal jaren kunnen er staande én liggende afbeeldingen geplaatst worden. Vanuit een marketing-perspectief is het verstandig om staande afbeeldingen te plaatsen, omdat deze de meeste ruimte op het scherm innemen. Liggende afbeeldingen worden enorm verkleind in beeld gebracht, waardoor ze minder opvallen en details minder goed te zien zijn.
5. Plaats op de juiste dag, op het juiste moment
Als je met je Business Instagram je klanten wil bereiken, raden we aan dat niet te doen op de zaterdagavond wanneer iedereen aan het genieten is van het weekend. Over het algemeen kun je het beste op doordeweekse dagen plaatsen, rond 10 en 11 uur ’s ochtends. Wanneer je zo veel content hebt dat je meerdere keren per dag iets wil delen, zorg dan dat er in ieder geval 3 uur tussen zit. Dit is namelijk de periode waarin je post de meeste likes en comments krijgt.
Business Instagram DON’TS:
1. Filters
Het kan geen kwaad om je foto een beetje te bewerken en te spelen met licht en contrast. Maar overduidelijke bewerkte foto’s zijn toch echt verleden tijd. Als je wel graag filters wil gebruiken, zorg er dan voor dat je filters op elkaar aansluiten en je feed geen wirwar van gekke effecten wordt.
2. Niet consistent zijn
Wanneer je een Business Instagram opzet, zie het dan ook echt als een onderdeel van je marketingstrategie. Wanneer je niet consistent berichten plaatst, zijn je volgers sneller geneigd je te ontvolgen en je te vergeten. Om een band met je volgers op te bouwen, moet je regelmatig wat van je laten horen. Dat wil zeggen, minstens één keer per week, maar het liefst natuurlijk vaker. Bedenk een vast moment waarop je wilt posten en gebruik een tool als Hootsuite om je posts van tevoren in te plannen. Zo kan je makkelijk een maand vooruit werken.
3. Iedereen volgen om zelf meer volgers te krijgen
Natuurlijk wil je snel een volgersban opbouwen en jezelf zichtbaar maken, maar iedereen volgen die je tegenkomt is hier niet de juiste werkwijze. Veel van die accounts zullen je wel terug volgen, maar eerder uit beleefdheid dan dat ze echt geïnteresseerd zijn in jouw content. Wanneer je vervolgens een story of een bericht plaatst, gaan ze je vaak weer ontvolgen. Geen kwalitatieve volgers dus. Hetzelfde geldt voor het kopen van volgers. Dit zijn altijd fictieve accounts, gemaakt door robots. Ze zullen dan ook niet voor engagement op je berichten zorgen. Eigenlijk brengt het de verhouding tussen je aantal volgers en de interactie met je berichten alleen maar uit balans.
4. Spammen
Plaats niet te veel berichten op een dag. Daar zit niemand écht op te wachten en zo raak je volgers kwijt. Zorg ervoor dat de dingen die je plaatst dus relevant en interessant zijn voor je volgers. Daarnaast is het ook niet verstandig om onder berichten van anderen reacties achter te laten over jouw account. Je zit zelf ook niet te wachten op een reactie waarin gevraagd wordt om dat account te volgen. Doe dit dus ook niet bij een ander.
5. Te veel emoji’s gebruiken
Emoji zijn leuk en geven je bericht net wat meer flair, maar ze kunnen ook snel averechts werken. Te veel emoties zorgen ervoor dat je berichten onprofessioneel overkomen. Ook is het belangrijk om passende emojis te gebruiken die echt wat toevoegen aan je caption. Wees niet te generiek, maar zorg dat het de aandacht trekt en je verhaal ondersteunt.
Nu je weet wat je wel en niet moet doen op je Business Instagram, doe dan regelmatig een check of je feed er nog goed uitziet en hoe je verhouding volgers-engagement ervoor staat.
Benieuwd wat je nog meer kan doen met je Business Instagram? Lees hier meer over content marketing.