Bloggen kan natuurlijk niet ontbreken bij content marketing. En toch wordt de waarde van bloggen in Business-to-Business (B2B) nog erg onderschat. Zo vragen veel bedrijven zich af of ze met zakelijk bloggen niet teveel informatie weggeven waardoor klanten hun product of dienst niet meer nodig hebben. Het antwoord is; absoluut niet! Juist voor B2B is bloggen onmisbaar, en wel om de volgende redenen:
Met zakelijk bloggen maak je je expertise toonbaar
Ongeveer 90% van alle B2B klanten doet vooraf eerst gedegen onderzoek voordat ze bij een bedrijf of bureau aankloppen en iets uitbesteden. Ga maar na; waarschijnlijk ga je zelf ook eerst op zoek naar verschillende oplossingen en mogelijkheden voordat je daadwerkelijk met iemand in zee gaat. Als jij laat zien dat je de juiste kennis in huis hebt en die onvoorwaardelijk met mensen deelt, dan gaan potentiele klanten jou zien als dé expert en go-to person in het vakgebied. En zo ben je weer een stapje dichterbij een nieuwe lead. Dus wanneer je regelmatig interessante en leerzame blogs deelt, ga jij ongetwijfeld een streepje voor krijgen op je concurrenten.
Met bloggen ben je beter vindbaar via Google én beter vindbaar voor je doelgroep
Blogs scoren goed op Google. Omdat er volgens de bots van Google meer relevante informatie op de pagina staat, zullen blogs sneller een hogere positie op de zoekresultaten pagina (de SERP) krijgen dan bijvoorbeeld je homepage. Daarbij kun je ook direct inspelen op concrete vragen waar potentiële klanten naar zoeken. Dus door goed onderzoek te doen naar de zoektermen en zoekwoorden die je doelgroep gebruikt kun je super relevante onderwerpen voor je blogs bepalen. Kom maar door met die lezers!
Blogs genereren meer traffic naar je website
Als je eenmaal de juiste en meest relevante onderwerpen te pakken hebt, en je wordt met je blogs gevonden, dan ga je meer traffic naar je website krijgen. En deze lezers zijn, vanwege hun zoekopdracht, kwalitatief goede bezoekers. Waarschijnlijk zullen ze sneller converteren tot lead dan bezoekers die op een andere manier op je website terecht zijn gekomen. Dat is mooi, maar het belangrijkste is dus dat je deze bezoekers aanzet tot actie. Dat doe je met een goede call-to-action. Wil je dat ze eerst nog meer informatie krijgen? Laat ze dan een E-book of Whitepaper downloaden. Wil je zo snel mogelijk met ze aan tafel? Zorg dan dat ze via de call-to-action makkelijk contact met je kunnen opnemen.
Blogs kunnen dienen als aanleiding voor een gesprek
Natuurlijk hoop je in je blogs antwoord te kunnen geven op de meest prangende vragen van je doelgroep. Maar soms is het ook een idee om juist reacties uit te lokken. Want dan ben je in ieder geval met ze in gesprek. Laat daarom altijd weten dat je openstaat voor andere perspectieven en voor (opbouwende) kritiek. Op deze manier laat je zien dat je je lezer respecteert, dat je hun mening waardeert en dat je er voor ze bent.
Bloggen versterkt je Social Media strategie
Een groot onderdeel van content marketing is promotie. Laat je blogs daarom niet compleet afhankelijk zijn van Google en ander websiteverkeer, maar promoot ze ook op je sociale kanalen. Uit onderzoek is gebleken dat interessante content één van de belangrijkste redenen is waarom mensen bedrijven volgen. Vervolgens kun je ook in de reacties onder je berichten een gesprek aangaan met potentiële klanten. Zo weet je zeker dat je het maximale uit je blog-inspanningen haalt.
Ben je ondertussen overtuigd van de meerwaarde zakelijk bloggen, maar je weet niet waar je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag op weg!