020 - 760 38 85 info@keenr.nl

linkbuilding 2022

Linkbuilding is het actief plaatsen of verkrijgen van backlinks naar een website. Backlinks zijn links van andere websites naar een doelwebsite. Dat kan een link van een website, webpagina of een web index zijn. Ze zijn van invloed op de ranking van een website binnen een zoekmachine.

Is linkbuilding nog nodig in 2022?

Kort gezegd: ja, eigenlijk wel. Backlinks die naar jouw website zijn gelegd door derden, zijn voor zoekmachines een teken dat anderen jouw website de moeite waard vinden om naar te linken. Google ziet dat als een positief punt. Des te meer sites naar jouw website linken, hoe meer ‘pluspunten’ dat voor de website zijn. Nog beter is het als je website een link krijgt van een site met een hoge ranking in een zoekmachine, zoals Wikipedia.

Het aantal inkomende links is belangrijk, maar nog meer de autoriteit van de websites waar de link vandaan komt. Hoe betrouwbaarder de website is waarvan jij de link krijgt, hoe hoger Google jouw website ook inschat als betrouwbare bron van informatie. Op die manier kan linkbuilden bijdragen tot het hoger eindigen in de zoekresultaten en zou het onderdeel moeten zijn van een goede SEO-strategie in 2022.

Wat is linkbuilden?

Linkbuilden is eigenlijk niets anders dan zorgen dat er naar een doelwebsite gelinkt wordt door (meerdere) andere websites. Het is niet moeilijk, maar het kost vooral tijd.

Met ‘old school’ linkbuilding kwam je voorheen een heel eind door onder andere veel linkjes op startpagina’s te plaatsen of 1 op 1 te linkruilen met een andere websites. Deze methodes werken nog wel, maar ze worden niet gewaardeerd door met name Google. Tegenwoordig zien ze graag dat je aan ‘linkearning’ doet. Daarmee wordt bedoeld dat je zorgt dat de content van je website de moeite waard is voor derden om naar te linken of online te delen.

Google is eigenlijk een antwoordmachine

Google heeft een aantal grote updates gehad. Het wordt een zoekmachine genoemd, maar ze willen liever een antwoordmachine zijn. Om die reden hebben ze de Google Guidelines voor webmasters gepubliceerd. Deze guidelines zijn richtlijnen waarvan zij vinden waaraan websites aan moeten voldoen om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Het doel van Google moet zijn vinden zij, is het beste antwoord geven op de vraag van een bezoeker. Dus de intentie is om de website die het beste antwoord op de bezoekersvraag geeft, ook het beste te laten scoren.

Om dat te meten gebruikt Google een aantal graadmeters om websites te beoordelen. Een gemiddelde van die graadmeters bepaalt onder andere welk resultaat er bovenaan komt te staan. Ze kijken niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de technische staat van je site. Laad deze bijvoorbeeld snel genoeg? Vind de bezoeker snel genoeg wat hij zoekt op de website, de user experience van de site? Maar heel belangrijk is de content. Ben je inhoudelijk autoriteit op dit gebied, bied je voldoende actuele inhoud over het gezochte?

Google bepaalt dit mede door te kijken hoe populair je site is. Dat wordt niet alleen bepaald door de traffic naar de site, maar dus ook hoeveel links er naar de site worden gelegd. Want als jij genoeg interessante inhoud hebt voor de doelgroep, zou dat voor Google voldoende moeten zijn voor anderen om naar te linken. Als je dit proces een tikje wilt versnellen kun je gaan linkbuilden.

Hoe moet je linkbuilden?

Linkbuilden kan nog steeds door het plaatsen van links op startpagina’s, links te ruilen met andere websites of links te kopen. Er wordt vaak geroepen dat Google dit afstraft met penalty’s. Dat kan gebeuren, maar je moet het dan wel heel gek maken. Wees er wel voorzichtig mee, want het gebeurt wel.

Er zijn linkbuilding bureaus die je kunt inhuren die je linkprofiel kunnen helpen uitbreiden. In principe is daar niks mis mee. De betere kennen de ins en outs van linkbuilding, wat je beter wel en niet kunt doen. Vraag er eventueel naar op welke manieren ze gebruiken.

Een goed, natuurlijk linkprofiel opbouwen kost tijd en investering in een goede website. Dat krijg je niet door wat linkjes op een startpagina te plaatsen, wat overigens ook niet altijd meer gratis is. Google kan in principe niet zien of er voor een link betaald is. Wel kunnen ze opmerken of een website een onnatuurlijk linkprofiel heeft. Een onnatuurlijk linkprofiel is bijvoorbeeld een linkprofiel dat extreem snel wordt opgebouwd, bestaat uit veel backlinks vanaf niet relevante websites en/of veel links van websites met een lage ranking.

Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een mix van allerlei soorten backlinks. Daar kunnen best een paar startpagina links tussen staan of een keer een link van een onderlinge linkruil met een andere website, maar overdrijf dit niet. Let ook op of de links van een relevante site komen. Als je een webshop met dameskleding hebt, zal een link afkomstig van een dierentuin niet veel voor je doen. Zoals eerder aangegeven is de ranking van de site waar de link van afkomstig is ook van belang. Eén link van een site met een goede domeinrating zoals Reddit.com kan net zoveel voor je doen als bijvoorbeeld 5 links van websites een lage domeinrating.

Intern linken valt ook onder linkbuilding en wordt nogal eens vergeten. Goede interne verwijzingen helpt Google de structuur en inhoud van je website sneller en beter te begrijpen en dat is weer een pluspunt voor je ranking.

Wat als sites ongewild naar jouw website linken?

Het kan ook zo zijn dat je zelf ongewild inkomende backlinks krijgt van sites waar je niet om hebt gevraagd. Als het verder geen rare websites zijn kun je ze laten staan. Zijn ze van websites waar je niet op zit te wachten of zijn het ‘spammy’ websites (bijvoorbeeld linkfarms, websites die alleen maar zijn gebouwd om links te genereren) zijn kun je bij google een verzoek indienen om die links niet meer te volgen. Dat heet een ‘disavow’ verzoek. Een ‘disavow verzoek’ kun je indienen via Google Search Console. Daar kun je de links waarvan jij wilt dat Google die niet meer volgt, uploaden via een txt bestand.

Wat is het verschil tussen White Hat linkbuilding en Black Hat Linkbuilding?

Bij linkbuilding zie je de termen Black Hat linkbuilding en White Hat linkbuilding wel eens voorbijkomen. Het verschil tussen White Hat linkbuilding en Black Hat linkbuilding is respectievelijk het verkrijgen van backlinks op een natuurlijke manier, door middel van linkearning, versus het op onnatuurlijk verkrijgen van links, zoals linkruil, links kopen en links plaatsen op linkfarms. Hierbij loop je de kans op een penalty van Google. Een Google Penalty kan betekenen dat je website flink naar beneden duikelt in de zoekresultaten.

wat is linkbuildingWhite Hat linkbuilding is dus de beste manier om je backlinkprofiel te laten groeien. Dat doe je door ervoor te zorgen door onder andere dat je website technisch in orde is, goed georganiseerd is en voldoende interessante content bevat, zodat er vanzelf links naar gelegd worden. Daarom is linkbuilden nog steeds actueel en een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO.

Wil je meer weten over hoe je website kunt optimaliseren voor zoekmachines? Wij hebben meerdere online marketingspecialisten die je kunnen helpen om ervoor te zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten terechtkomt.