In een ideale marketing wereld zouden we altijd weten hoe en wanneer we doelgroepen het beste kunnen bereiken. Idealiter met het gebruik van één simpel kanaal met alle klanten in contact komen, informeren, converteren en werken aan klantloyaliteit. Een ideaalbeeld voor alle marketeers toch? Binnen de huidige marketing van veel bedrijven is dit helaas niet haalbaar, en moet er gebruik worden gemaakt van meerdere gepersonaliseerde kanalen om jouw doelgroep te bereiken; cross channel marketing.
Wat is cross channel marketing?
In cross channel marketing maakt een bedrijf gebruik van meerdere kanalen om in contact te komen met consumenten of de doelgroep. Met cross channel marketing verbeter je de klantreis van je doelgroep, zowel van nieuwe klanten als bestaande klanten. Men kan soepel schakelen tussen de diverse kanalen zonder de bedrijfservaring te verliezen.
Een voorbeeld van cross channel marketing: een consument koopt een product in de winkel en laat zich inschrijven voor een spaarsysteem. Als bevestiging ontvangt de klant een welkomstmail waarin ook de social media kanalen worden benoemd waar de klant terecht kan voor producten, vragen en communicatie.
Het belangrijkste onderscheidende kenmerk van cross-channel marketing is de samenwerking tussen kanalen, zodat klantgegevens, voorkeuren en interactie geschiedenis naadloos worden gedeeld tussen alle betrokken kanalen. Hierdoor kan een bedrijf veel meer inzicht krijgen in de doelgroep en beter inspelen op hun behoeftes.
Single-, multi-, cross channel- en omni channel marketing
Gedurende de ontwikkelingen in de manieren waarop we kunnen communiceren met onze doelgroep zie je nu duidelijk vier verschillende marketing channels:
- Single channel marketing is zoals de naam al zegt één kanaal dat een bedrijf gebruikt in de communicatie met de klant/doelgroep. Zoals een marktkraam of winkel zonder extra middelen voor communicatie met klanten.
- Met multichannel marketing maak je gebruik van meerdere kanalen om te communiceren met je klanten, maar hierin zijn de kanalen niet op elkaar afgestemd. Een voorbeeld hiervan is een product dat een andere prijs heeft in de winkel dan bijvoorbeeld in de webshop, of andere retourvoorwaarden.
- Cross channel marketing heeft net als multichannel marketing meerdere kanalen, maar hierbij zijn deze wel op elkaar afgestemd. Je kan bijvoorbeeld een product online of in een app bestellen en deze in een fysieke winkel afhalen, ook zijn alle voorwaarden gelijk getrokken over alle kanalen
- Omni channel marketing is een benadering waarbij alle kanalen, net als bij cross channel marketing, naadloos op elkaar aansluiten. De klanten krijgen een uniforme en consistente ervaring, ongeacht welk kanaal wordt gebruikt. Klantgegevens en -voorkeuren worden gedeeld tussen alle kanalen, wat leidt tot meer personalisatie. Bijvoorbeeld een spaarsysteem dat zowel te bereiken is met een fysieke pas als in een app, waarbij alles wordt gesynchroniseerd.

Waarom cross channel marketing?
Waarom heeft jouw bedrijf nou echt baat bij het gebruik van cross channel marketing?
- Optimale klantreis: consumenten en klanten worden steeds kieskeuriger en zijn meer en meer gewend aan gemak. Door het gebruik van cross channel marketing kun je jouw klanten benaderen op hun gewenste kanalen en creëer je meer betrokkenheid met je doelgroep.
- Consistentie en herkenbaarheid: door op ieder kanaal op dezelfde manier te communiceren, zowel visueel als tekstueel, vergroot je de merkbekendheid van je bedrijf. Klanten kunnen jouw bedrijf sneller identificeren, ongeacht welk kanaal ze op dat moment gebruiken.
- Conversie: met cross channel marketing bied je jouw doelgroep de kans om via meerdere kanalen te converteren. Door het gemak hiervan, zullen je conversies dus ook stijgen.
- Klantgegevens en inzichten: data en kennis over jouw doelgroep helpen je om nog beter klanten te benaderen op de juiste manier. Door gebruik te maken van meerdere kanalen kun je als bedrijf meer inzicht krijgen in het gedrag en de voorkeuren van je klanten.
- Klantloyaliteit: door je klanten te voorzien van het gemak van meerdere kanalen en consistentie en personalisatie in de kanalen, zullen ze loyaler worden aan je bedrijf. Door een optimale klantreis zullen klanten eerder geneigd zijn terug te komen voor jouw product of dienst.
Hulp nodig?
Twijfel je nog of cross channel marketing bij jouw bedrijf past of heb je hulp nodig bij het opzetten van een cross channel marketing strategie? Neem eens contact met ons op en we helpen je graag verder!
Auteur: Amanda