We kunnen en willen niet meer zonder AI. Ook in online marketing nemen AI-tools steeds vaker werk uit handen of helpen je in het werk. Inmiddels zijn er vele AI-tools te vinden maar welke zijn nu echt het proberen waard?
Wij testten vijf populaire AI-tools die je helpen bij content, campagnes, copy en SEO:
- Mistral AI
- DeepSeek
- SurferSEO
- AdCreative.ai
- Language Tool
Zo weet jij of deze AI-tool jou kan helpen in jouw online marketing.
1. Mistral AI
Wat is Mistral AI?
Mistral AI is een Franse AI-startup dat zich richt op het ontwikkelen van open-source taalmodellen. Het open-source betekent dat je toegang hebt tot de code en modellen, waardoor je deze kunt aanpassen en integreren in je eigen systemen.
Waarvoor gebruik je Mistral AI?
- Bouw je eigen slimme chatbot of assistent.
- Automatiseer processen zoals e-mails, intakeformulieren of klantvragen.
- Verwerk grote hoeveelheden tekst of code.
- AI integreren in je eigen tool, zonder afhankelijk te zijn van grote Tech-bedrijven.
Voordelen:
- Open source: je weet wat je gebruikt en hebt maximale controle.
- Licht en snel: goede prestaties, zonder zware cloudkosten.
- Europese speler: handig als je GDPR-proof wilt blijven en heeft daardoor een sterke focus op Europese talen en cases.
- Actieve community: korte lijnen voor verbetering en ontwikkeling.
Nadelen:
- Niet altijd volledig, correct of diepgaand (hallucineren van AI)..
- Beperkte controle over zoekfilters
- Niet gebruikersvriendelijk.
Conclusie:
Voor marketeers en communicatieprofessionals is het een handige AI-tool voor meertalige contentcreatie. Het is open-source dus je kunt de code makkelijk aanpassen en integreren in je eigen systeem. Fijne tool maar heeft nog wel wat verbetering nodig, vooral als het gaat om de resultaten wat Mistral AI oplevert.
2. DeepSeek
Wat is Deepseek?
DeepSeek AI is een AI-tool dat meerdere AI-modellen heeft zoals Deepseek-V3 en Deepseek R-1. Alle modellen zijn open-source. DeepSeek kan snel informatie opzoeken, analyses uitvoeren en ingewikkelde (wiskundige) problemen oplossen.
Waarvoor gebruik je Deepseek?
- Programmeren en coderen.
- Verwerk grote hoeveelheden tekst of code.
- Onderzoek en analyse.
- Wiskundige problematieken.
Voordelen:
- Gratis te gebruiken en licentie is erg goedkoop.
- Open source.
- Sterk in technische en wiskundige query’s.
- Werkt heel snel en gebruikersvriendelijk.
Nadelen:
- Minder volledig als bijvoorbeeld ChatGPT.
- Deepseek heeft vaker ‘last’ van hallucineren en geeft niet altijd correct antwoord.
- Censuur en bias: Beperkt in bepaalde onderwerpen, vooral politieke kwesties.
- Hoge privacyrisico’s: DeepSeek verzamelt (bijna) alles en je gegevens worden verstuurd naar China.
Conclusie:
Deepseek is snel, gratis te gebruiken én gebruikersvriendelijk. Je kunt niet altijd van de betrouwbaarheid afgaan van de resultaten én je moet goed controle houden over wat je deelt met Deepseek vanwege het opslaan en versturen van je gegevens.
3. SurferSEO
Wat is SurferSEO
Een SEO-tool die concrete suggesties biedt voor optimalisatie, op basis van concurrentie, zoekwoorden en contentstructuur.
Waarvoor gebruik je SurferSEO
- Schrijven van SEO-geoptimaliseerde blogs of webpagina’s.
- SERP-analyses en audits.
- Zoekwoordonderzoeken en contentbriefings.
Voordelen:
- Voorziet je van datagestuurde contentoptimalisatie.
- Uitgebreide concurrentieanalyse en zoekwoordenonderzoek.
- Analyse op grammatica én tone of voice.
- Chrome-extensie en integratie met tools als Gmail en Google Docs.
- Gebruikersvriendelijke interface.
Nadelen:
- Functioneert niet voor rank-tracking, hiervoor moet een tweede tool voor gebruikt worden.
- Geavanceerde functies alleen in betaalde versie
- Geen backlinkmonitoring.
- Hoge prijs.
Conclusie:
Een fijne en goedwerkende SEO-tool die je uitgebreid kan helpen in SEO-optimalisatie. Door de hoge kosten en gebrek aan backlinkmonitoring en rank-tracking, wordt het enthousiasme over SurferSEO wel wat minder.
4. AdCreative.ai
Wat is AdCreative.ai
Een AI-platform dat automatisch advertentievisuals en -teksten genereert en voorspelt welke varianten het beste presteren.
Waarvoor gebruik je AdCreative.ai
- Maken van ad-creatives en advertentie-teksten.
- Opstellen van A/B-testvarianten.
- Inspiratie voor campagnes op Meta en Google.
- Optimaliseren van ad creatives op conversie.
- Inzichten in je concurrenten verkrijgen.
Voordelen:
- Veel output in korte tijd
- Resultaatvoorspellingen op basis van AI
- Geschikt voor verschillende kanalen
- Budgetvriendelijk
Nadelen:
- Visuele stijl is beperkt en vrij generiek
- Minder geschikt voor high-end brandingcampagnes
Conclusie:
AdCreative.ai is een snelle en uitgebreide tool. Het is ideaal wanneer je snel adcreatives wil creëren, A/B-testen wilt draaien en wanneer je het budget laag wilt houden. Het is geen volledige vervanger voor een creative designer of copywriter en mist daadwerkelijk de menselijke touch.
5. Language Tool
Wat is Language tool?
Language Tool is een AI-gedreven schrijfassistent die grammatica, spelling, stijl en zinsbouw controleert, in meer dan 20 talen, waaronder Nederlands. Je gebruikt de tool via je browser, als plugin of in je tekstverwerker. In tegenstelling tot Grammarly, ondersteunt Language Tool ook de Nederlandse taal.
Waarvoor gebruik je Language Tool
- Eindredactie van webteksten, blogs of e-mails.
- Controle op grammatica, stijl en consistentie.
- Meertalige communicatie verbeteren.
Voordelen:
- Ondersteunt Nederlands en meer dan 20 andere talen.
- Realtime feedback op zinsbouw, grammatica en stijl.
- Beschikbaar als plugin voor Chrome, Docs en Word.
- Heeft ook een handige herschrijf- en suggestiefunctie.
Nadelen:
- Houdt minder rekening met jouw ‘tone of voice’ dan een tool zoals Grammarly.
- Geavanceerde functies alleen beschikbaar in de betaalde versie (ca. 5 euro per maand).
- Soms wat schools in taalcorrecties
Conclusie
Voor een copywriter, contentcreator of communicatieadviseur echt een onmisbare tool/plugin. De gratis versie kan je al erg helpen al zijn de mogelijkheden wel wat beperkt, vooral t.o.v. een AI-tool zoals Grammarly.
Kies de AI-tool die jou verder kan helpen
AI-tools zijn er in alle soorten en maten. Welke jij nodig hebt, hangt af van jouw taken, het proces en de doelstellingen. Onderzoek vooraf of de AI-tool jou daadwerkelijk verder kan helpen en of het waarde toevoegt.
Wil je efficiënter content maken, scherper analyseren of gewoon eens testen wat AI voor jouw marketing kan doen? Begin klein, experimenteer en leer. Heb je daar hulp bij nodig? Wij denken graag met je mee!
* Bron Perplexity: ‘The Great AI Challenge: We Test Five Top Bots on Useful, Everyday Skills‘ (The Wall Street Journal).