Consistentie is een begrip dat van essentieel belang is voor merken en bedrijven. Het vormt de basis waarop je een succesvolle merkidentiteit bouwt en versterkt. In deze blogpost lees je over het belang van consistente branding en hoe je dit implementeert.
Wat is merkconsistentie?
Laten we beginnen door het begrip ‘consistentie’ te definiëren binnen de context van branding. Merkconsistentie houdt in dat jouw merk, of dat nu een bedrijf, organisatie, product of dienst is, over alle kanalen en touchpoints dezelfde identiteit, boodschap en visuele elementen behoudt. Het betekent dat jouw merk een herkenbaar en betrouwbaar geheel vormt, ongeacht waar en hoe het wordt gepresenteerd. Je kan hierbij denken aan merken zoals Starbucks en Apple. Starbucks heeft de bekende groene ‘zeemeermin’ en het appeltje van Apple is overal te herkennen. Dit zijn merken die ontzettend consistent zijn in hun merkidentiteit.
Merkerkenning en vertrouwen
Consistentie wekt over het algemeen het gevoel van betrouwbaarheid op. Dit is niet alleen zo bij merken, maar ook bij mensen. Ga maar eens na, mensen die consistent zijn in hun gedrag komen over als betrouwbare mensen. Mensen die onvoorspelbaar zijn en alle kanten opvliegen met hun meningen of reacties geven vaak een onveilig en dus onbetrouwbaar gevoel af.
Een consistent merk, met steeds dezelfde toon, boodschap en stijl, zal dus sneller als betrouwbaar gezien worden, maar het maakt het voor mensen ook makkelijker om jouw merk te onderscheiden en te herkennen. Deze herkenbaarheid is ontzettend belangrijk, want mensen zijn eerder geneigd om van een merk te kopen die ze kennen en vertrouwen.
Consistente elementen
Maar hoe ben je als merk consistent? Hiervoor moet je bepaalde elementen altijd gebruiken over alle kanalen. Denk hierbij aan:
- Visuele identiteit. Dit omvat elementen zoals het logo, kleurenpalet, typografie en grafische stijl.
- Toon en stem. Dit verwijst naar de manier waarop je communiceert. Je kan een informele toon hebben, met hier en daar wat humor, of een meer formele toon als dat beter past bij je doelgroep.
- Inhoud. Wees ook consistent in de stijl van de inhoud van je social media posts, website of e-mails. Of je nu kiest voor visuele verhalen, of wellicht meer tekst; gebruik op elk kanaal dezelfde stijl.
Welke stappen moet je zetten?
- Bedenk je merkwaarden en -doelen
Begin met het identificeren van de kernwaarden en doelen van je bedrijf. Dit vormt de basis voor je merkidentiteit en helpt bij het bepalen van de boodschap die je wilt overbrengen - Begrijp je doelgroep
Onderzoek wat je doelgroep is, inclusief hun voorkeuren, gedrag en behoeften. Deze inzichten stellen je in staat om een merk te creëren dat resoneert bij je doelgroep. - Ontwikkel een brandguide
In deze brandguide staan alle richtlijnen van jouw merkidentiteit. Dit document bevat de visuele elementen, toon en stem, kleuren, lettertype en andere belangrijke aspecten van jouw merk. Zorg ervoor dat iedereen dit document kent en volgt. - Gebruik een contentkalender
Met een goed geplande contentkalender kun je je berichten op social media of je e-mails vooraf plannen en ervoor zorgen dat ze consistent zijn met je merkrichtlijnen. Het helpt je ook om de verspreiding van je content in de tijd te beheren, wat bijdraagt aan een gestage en consistente aanwezigheid op verschillende kanalen.
Hulp nodig?
Wij helpen je graag met het neerzetten van een consistent merk, neem vooral contact met ons op!
Auteur: Lisa