Online marketing is een essentieel onderdeel geworden van zakelijk succes, maar het kan een uitdaging zijn voor bedrijven met beperkte financiële middelen. Het goede nieuws is dat er tal van effectieve strategieën zijn waarmee zelfs kleine bedrijven met een laag budget online aanwezigheid kunnen opbouwen en hun doelgroep kunnen bereiken. In deze blog ontdek je enkele slimme online marketingstrategieën die vriendelijk zijn voor de portemonnee, maar toch grote resultaten opleveren.
1. Onderzoek
Om geen onnodige extra kosten te maken in je online marketing, is het allereerst belangrijk om onderzoek te doen. De belangrijkste onderdelen die binnen dit onderzoek vallen zijn:
- Doelgroep bepalen;
- Welke doelen wil je behalen;
- Welke online marketing kanalen wil je gebruiken;
- 0-meting van huidige data;
- Sterkte-/ zwakteanalyse;
- Unique selling points en Tone Of Voice bepalen.
Op basis van dit onderzoek, kun je een gerichte en stapsgewijze strategie opstellen. Deze strategie stelt je in staat om succesvol je online marketing uit te voeren zonder het budget te overschrijden.
2. Optimaliseer de basis
Voordat je begint met campagnes en het vergroten van je merkbekendheid is het van groot belang dat je een stabiele en sterke fundering hebt. Deze fundering bestaat onder andere uit je website en social media kanalen maar ook je technische fundering. Je website is natuurlijk je visitekaartje en daarom is het belangrijk dat je let op de volgende onderdelen:
- Laadsnelheid;
- Gebruiksvriendelijkheid;
- Responsieve webdesign.
Met technische fundering doelen we op programma’s die je websitegegevens analyseren en rapporteren, zoals GA4. Om kosten te besparen, controleer je of alle gegevens juist worden doorgestuurd naar het platform zodat je dit goed kunt monitoren en kan optimaliseren waar nodig.
3. Content
Content creëren hoeft niet moeilijk en zeker niet duur te zijn. Als bedrijf heb je vaak al zat foto’s, video’s en teksten die je kunt inzetten voor de contentmarketing. Daarnaast zijn er tal van gratis programma’s die je kunt gebruiken voor het creëren van diverse content, zoals Canva.
Bij het maken van content moet je altijd de relevantie voor je doelgroep in je achterhoofd houden. Stel jezelf continu de vraag: “Is dit wat mijn doelgroep wil zien?”. Voorbeelden van content die goed werken:
- Blogs;
- Video’s;
- Infographics;
- Interactieve content zoals polls of quizzen;
- User generated content zoals recensies, getuigenissen en foto’s.
4. SEO
SEO is een belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Vaak wordt SEO gezien als een tijdrovende en dure investering. Maar ook met een lager budget, kun jij je SEO optimaliseren:
- Zoekwoordenonderzoek. Hiervoor kun je een gratis tool gebruiken zoals Google Keyword Planner of Ubersuggest. Richt je op long-tail zoekwoorden met minder concurrentie;
- On-page optimalisatie. Optimaliseer je titels, meta-beschrijvingen en headers. Verbeter ook de linkstructuur van je website voor betere navigatie en zoekmachine-indexering;
- Met Linkbuilding werk je aan het verkrijgen van backlinks op andere webpagina’s. Dit kun je doen door waardevolle content te maken of bijvoorbeeld door het schrijven van gastblogs;
- Ook lokale SEO is een simpele manier om je SEO te optimaliseren. Maak een Google Mijn Bedrijf-pagina aan en optimaliseer deze met alle juiste informatie. Moedig ook je klanten aan om recensies achter te laten op Google of je website.
5. Social Media
Social media is wanneer je geen gebruik maakt van advertenties, helemaal gratis en dus perfect voor een lager budget. Kijk en selecteer de social media kanalen die het beste passen bij jouw doel en doelgroep. Voordat je jouw pagina vol gooit met content, kun je het best eerst onderzoek doen naar de juiste post-tijden en vormen van content. Creëer content die je volgers uitnodigt om interactie met je post te hebben en content die je volgers aanzet tot actie. Met een gratis tool zoals Later of Publer kun jij ver van tevoren al je content inplannen op de juiste dagen.
6. E-mailmarketing
E-mailmarketing is een relatief goedkope manier van online marketing en e-mailmarketing heeft bovendien een enorm goede Return on Investment(ROI). Er zijn vele gratis tools te verkrijgen voor het opstellen en uitsturen van e-mails, denk hierbij aan MailChimp of SendinBlue. Klanten die je product of dienst hebben afgenomen, mensen die zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief of mensen die meedoen met een winactie, kunnen allemaal worden meegenomen in je e-maillijst.
7. Analyseer, rapporteer en optimaliseer
Voor online marketing op een budget, is dit waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel. Wanneer je hier geen of weinig aandacht aan besteed, kun je veel geld kwijtraken en kansen mislopen. Door het gebruik van tools zoals Google Analytics of Hotjar, kun je de resultaten van je online marketing analyseren en optimaliseren waar nodig. Zo kun je bijvoorbeeld zien op welke webpagina de meeste mensen afhaken en zo deze webpagina optimaliseren. Voor het rapporteren van gegevens en het bijhouden van alle resultaten zijn er ook vele gratis tools die je kunt gebruiken zoals Google Data Studio of FineReport.
Conclusie
Online marketing heeft niet per se enorme budgetten nodig. Met de juiste strategieën, consistentie en creativiteit kunnen bedrijven met een klein budget hun online aanwezigheid vergroten. Blijf experimenteren, wees geduldig en pas je aanpak aan naarmate je meer inzicht krijgt in wat het beste werkt voor jouw specifieke doelgroep en bedrijf.
Hulp nodig bij je online marketing, ook met een klein budget? Neem contact op met Keenr Online Marketing of met mij direct om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. We helpen je graag!
Auteur: Amanda