Als marketeer wil je altijd weten vanuit waar en waarom bezoekers op jouw website komen en daarom gebruiken marketeers een analytics tool. Maar zonder UTM ziet jouw GA4 verkeer vanuit e-mail als direct verkeer. En hoe weet je van welke specifieke post (betaald of organisch) jouw bezoeker vanuit social media komt?
Wat zijn UTM-codes?
UTM staat voor Urchin Tracking Module (klinkt ingewikkeld, maar dat valt mee). Simpel gezegd is het een stukje extra informatie in je URL waarmee je verkeer kunt tracken in GA4 of andere analytics-tools.
Zo ziet een UTM-code eruit:
Zonder UTM-code: https://www.mijnwebsite.nl/aanbieding
Met UTM-code: https://www.mijnwebsite.nl/aanbieding?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=lenteactie
Door die toevoeging weet je straks exact dat deze bezoeker via Facebook, uit een social media-post en via de zomeractie-campagne op je website is gekomen.
Waarom zou je UTM-codes gebruiken?
✔ Echt inzicht in je campagnes – Je ziet welke kanalen en campagnes werken en waar je beter kunt bijsturen.
✔ Datagedreven – Met alleen een onderbuikgevoel red je het niet. Je hebt data nodig om te groeien!
✔ Snel en eenvoudig in te stellen – Geen ingewikkelde code nodig, je kunt gewoon een UTM-generator gebruiken.
✔ Werkt met GA4 en alle andere tools – Of je nu GA4, adobe of een ander dashboard gebruikt, UTM’s werken overal.
Hoe zet je UTM-codes nou in?
-
- Social media: Check welke organische posts en wat voor content het meeste verkeer oplevert.
-
- E-mailcampagnes: Meet welke type e-mails of welke CTA’s nou het meeste verkeer naar jouw
website leiden.
- E-mailcampagnes: Meet welke type e-mails of welke CTA’s nou het meeste verkeer naar jouw
-
- Betaalde advertenties: Houd je Google Ads en Facebook Ads apart inzichtelijk.
-
- Affiliate marketing: Zie welke partners en welke branches écht verkeer genereren.
- Offline marketing: Gebruik UTM’s in QR-codes op posters of flyers.
Zelf een UTM maken?
Gelukkig hoef je deze codes niet handmatig op te stellen. Je kunt gemakkelijk en snel een online tool hiervoor gebruiken zoals de gratis Google Campaign URL Builder. In deze tool vul je onderstaande velden in en voilà je UTM-code is klaar!
-
- Website URL: De link waar je verkeer naartoe wilt sturen
-
- Campaign Source (utm_source): Waar het verkeer vandaan komt (bv. Instagram of e-mail)
-
- Campaign Medium (utm_medium): Het type verkeer (bv. organic of paid)
-
- Campaign Name (utm_campaign): De naam van je campagne (bv. lenteactie2025)
💡 Tip: Houd je UTM-namen consistent en kort. Dus altijd ‘google’ in plaats van de ene keer ‘Google’ en de andere keer ‘google_ads’. Maak hier een standaard document voor, zodat iedereen binnen jouw team weet welke benamingen het bedrijf gebruikt.