7 Tips om meer rendement uit je Google Ads te halen

Increase the interest rate. High income interest rate on account balance.

Regelmatig krijgen wij accounts onder ogen waar veel winst en/of besparing te behalen is. Wil jij er zeker van zijn dat je niet in dezelfde valkuilen trapt? Maak dan slim gebruik van de volgende tips!

#1 Google Ads auto-applied recommendations uitschakelen

De medewerkers van Google zijn erg gebrand om jou te overtuigen om Auto Applied Recommendations in te schakelen. Hierdoor geef je Google in principe de controle over je advertentieteksten, zoekwoorden, biedstrategieën en meer. Dit kan leiden tot vreemde situaties in je account en slechte prestaties. Niet doen dus!

#2 Gebruik de Google Ads Tag voor Conversion Tracking

We zien vaak dat de conversies in een account worden geïmporteerd vanuit Google Analytics. Google Analytics kijkt naar meerdere kanalen en houdt i.t.t. de Google Ads Tag bijvoorbeeld geen rekening met view-through conversies en engaged-view conversies. Om zoveel mogelijk conversie data in je account te krijgen en het algoritme te voeden, kun je het beste de Google Ads Tag gebruiken. Deze tag kijkt of Google Ads ergens in het conversiepad invloed heeft gehad en geeft daar dan credits voor, ongeacht de invloed van andere kanalen. Deze tag kun je bovendien nog verrijken met enhanced conversions en offline conversions voor nog beter inzicht.

#3 Start een nieuwe campagne met handmatige biedingen

Heb je nog geen conversie data in je account en/of ben je nog niet bekend met de markt waarin je gaat adverteren? Start dan een campagne met hyper relevante zoekwoorden op exact match en maak daarbij gebruik van handmatige CPC. Zo kun je de markt aftasten en er feeling bij krijgen. Zodra je 30-50 conversies per maand behaalt, kun je overgaan op een automatische/slimme biedstrategie en langzaam je campagne uitbreiden.

#4 Maak gebruik van Portfolio biedstrategieën

Automatisch bieden kan fantastisch werken, maar heeft ook restricties nodig. Doe je dit niet, dan kan het zomaar gebeuren dat Google je soms 40 of 50 euro per klik laat betalen. Niet fijn. In de standaard campagne-instellingen is er geen mogelijkheid om hier een limiet op te zetten. Via een omweg is dit gelukkig wel mogelijk! In de gedeelde bibliotheek kun je een Portfolio biedstrategie aanmaken. Deze strategie geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een CPA of ROAS doel in te stellen mét een CPC limiet. Vervolgens kun je deze koppelen aan je campagne.

#5 Pas op met brede zoekwoorden

Als jij de zoekwoorden op broad match zet, geef je Google erg veel vrijheid om zoekopdrachten te matchen die enigszins iets met je zoekwoord te maken hebben. Indien je heel veel conversies behaalt en een automatische biedstrategie gebruikt, kan broad match in principe goede resultaten halen. Ik zie echter ook vaak dat Google compleet de mist in gaat en grotendeels irrelevante zoekopdrachten matcht. Ik adviseer een combinatie van phrase en exact match in te zetten. Vervolgens kun je altijd testen met broad match, maar houd je zoekterm rapporten nauwlettend in de gaten!

#6 Uitsluitingszoekwoorden gebruiken

Eigenlijk een basisprincipe, maar wordt toch nog wel eens verwaarloosd. Als je een campagne start kun je op voorhand al lijsten met uitsluitingszoekwoorden toevoegen waarvan je zeker weet dat je daar niet op gevonden wilt worden. Zodra je campagne loopt is het van belang om wekelijks de zoekterm rapporten te monitoren. Zie je irrelevante woorden voorbij komen? Sluit ze uit! En andersom kan het natuurlijk ook zijn dat je woorden ziet die je nog niet actief target: voeg die dan toe voor meer controle. 

#7 Analyseer de prestaties van Search Partners Network

Vaak wordt er in een Google Ads search campagne bewust of onbewust het Search Partners Network meegenomen. Dit netwerk geeft meestal compleet andere resultaten en kan je gemiddelde statistieken ook flink beïnvloeden. Wil je zien wat het effect van het Search Partners Network is op jouw campagne? Segmenteer je statistieken dan op Network en analyseer je data.

Hulp nodig?

Wil je graag je Google Ads zo efficiënt mogelijk inzetten, maar weet je niet waar te beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: Denny

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: