Keenr marketing

De geheimen van een hoge kwaliteitsscore in de zoekmachines

De geheimen van een hoge kwaliteitsscore in de zoekmachines

Credit score

Google is, met elke minuut 3,6 miljoen zoekopdrachten, zoals algemeen bekend de grootste online zoekmachine. Voor Google is het erg belangrijk dat de zoekresultaten in de Search Engine Results Page (SERP), aansluiten bij de zoekopdracht en daarmee bij de verwachting van de zoeker. 

De volgorde van de organische zoekresultaten die in de SERP verschijnen, worden door middel van het algoritme van Google bepaald. De search advertenties die via Google worden uitgeserveerd, worden gerankt op basis van verschillende factoren.

Kwaliteitsscore

Veel bedrijven denken dat het bod op het zoekwoord de meest bepalende factor is voor de positie van je advertentie in de SERP. Relevantie speelt echter ook een belangrijke rol bij het bepalen van deze positie. Google beoordeelt de relevantie van je advertentie met een kwaliteitsscore. Bij het geven van deze score worden drie aspecten van de advertentie bekeken:

  • Verwachte klikfrequentie;
  • Advertentie relevantie;
  • Ervaring op de bestemmingspagina.

De bovenstaande punten worden beoordeeld met ‘hoger dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’ of ‘lager dan gemiddeld’. Uit deze drie beoordelingen volgt de kwaliteitsscore waarbij 1/10 de laagste score is en 10/10 de hoogste score. De vermenigvuldiging van het zoekwoord-bod en de kwaliteitsscore bepaalt de positie van jouw advertentie in de SERP.

Verwachte klikfrequentie

De verwachte klikfrequentie (verwachte CTR) gaat over hoe vaak Google verwacht dat er op de advertentie wordt geklikt. Hoe hoger deze verwachte CTR is, hoe groter de kans dat je advertentie de doelgroep aanspreekt. 

Op het moment dat je bij de start van je campagne een hoger bod instelt, is de kans groter dat je advertentie hoger in de SERP terecht komt. Hiermee vergroot je de kans aanzienlijk dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Uiteraard is dit bod op een later moment naar beneden bij te stellen. 

Het is belangrijk om een goede call to action te verwerken in je advertentietekst. De consument moet namelijk worden verleid om op je advertentie te klikken. 

Door het testen van je advertenties heb je beter inzicht in welke advertentietekst het beste aanslaat bij je doelgroep. Het testen van deze advertenties noemen we A/B testen. Hierbij is het belangrijk om bij de A/B test maar één wijziging aan te brengen zodat er duidelijk wordt door welke verandering de advertentie beter is gaan presteren. Als blijkt dat één advertentie duidelijk beter scoort kan je met de best scorende doorgaan.

Kwaliteitsscore versus bod

Wist je dat je bij een hogere kwaliteitsscore ‘korting’ krijgt op je zoekwoordbieding? Als adverteerder word je ‘beloond’ op het moment dat je voor de gebruiker van Google relevant bent. Het is echter niet zo dat Google je bedrijf bij een hoge kwaliteitsscore geld terug geeft. Het houdt in dat je bij een hogere kwaliteitsscore in combinatie met een lager bod je alsnog hoger in SERP tevoorschijn kan komen in vergelijking met een lagere kwaliteitsscore in combinatie met een hoger bod.  

En dit is natuurlijk altijd goed voor de portemonnee.

Bron: Wordstream

Advertentie relevantie

Of je advertentie relevant is, heeft te maken met of het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in je advertentietekst staat. Dit lijkt gemakkelijk maar veel bedrijven hebben hun advertentie structuur niet goed op orde. 

Hoe zorg je bij het intypen van je gekozen zoekwoord, dat je meest relevante advertentie wordt getoond?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen welke producten/diensten je wilt promoten met de zoekmachine advertenties. Afhankelijk van welke producten/diensten je aanbiedt, maak je verschillende campagnes aan. Elk zoekwoord dat je wil gebruiken, plaats je in een eigen advertentiegroep. Sterk overeenkomende woorden of dezelfde zoekwoorden, maar met een extra woordje erachter, plaats je bij elkaar in de advertentiegroep. Wel moet je hierbij opletten dat er geen overlap zit tussen de zoekwoorden in verschillende campagnes en advertentiegroepen, wanneer je van plan bent deze gelijktijdig te draaien. Anders moeten deze campagnes tegen elkaar concureren omdat ze dezelfde zoekwoorden hebben.

Voor elke advertentiegroep schrijf je minimaal twee advertenties zodat je kunt testen welke beter werkt. Het is belangrijk dat het zoekwoord van de advertentiegroep aan het begin van de advertentie wordt genoemd. Daarnaast komt dit zoekwoord nogmaals terug in de beschrijving. Door deze methode aan te houden, zorg je ervoor dat bij het intypen van het zoekwoord in de zoekmachine, een advertentie verschijnt dat het zoekwoord bevat.

Ervaring op de bestemmingspagina

De ervaring van de bezoeker op de bestemmingspagina wordt door Google onder andere bepaald aan de hand van de tijd dat de bezoeker op de website zit, maar ook hoe vaak er wordt doorgeklikt naar andere pagina’s van de website.

Je kent het vast wel: je belandt op een website, maar omdat de website er ontiegelijk lang over doet voordat alles geladen is, besluit je om de website alweer te verlaten. Het is van groot belang dat de website waarmee je adverteert snel ingeladen wordt. Hiermee voorkom je dat bezoekers de website weer verlaten zonder ook maar iets gezien te hebben. Daarnaast is het dubbel vervelend aangezien jij als website eigenaar wel moet betalen voor de klik op je advertentie.  

Voor de bezoeker van je website is het uitermate vervelend als hij/zij iets anders verwacht dan wat op de website te lezen is. Dit kan je voor een deel voorkomen door goede uitsluitingszoekwoorden te gebruiken bij je verschillende advertentiegroepen. Daarnaast is het van groot belang dat je deze uitsluitingszoekwoorden toevoegt gaandeweg je campagnes. 

Het is belangrijk om een landingsspagina te kiezen voor je advertenties die goed aansluit bij de zoekwoorden van je campagnes. Het is een voordeel op het moment dat de landingsspagina de zoekwoorden van je campagne bevat. Daarnaast is het belangrijk dat het doel gelijk helder is en het duidelijk is waar de pagina over gaat, met daarbij een goede menustructuur. Kortom, het moet ‘leesbaar’ zijn voor je websitebezoeker. Wanneer je dit op de juiste manier doet, zal er een positieve ervaring ontstaan bij de bezoeker van de landingspagina.  

Wanneer je website niet ‘mobile friendly’ is, kan dit ten kosten gaan van de ervaring van de bezoeker op de landingspagina. Dit kan je voorkomen door onder andere te kiezen voor een responsive design van je website.

Hulp nodig?

Wil het na het lezen van deze tips nog steeds niet lukken? Neem dan contact met ons op om te zien wat ons team voor je kan betekenen.

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: