In een wereld waar technologische vooruitgang in een razend tempo plaatsvindt, is de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) een hele interessante ontwikkeling. Hierdoor staat het traditionele copywriter beroep op het punt om een revolutionaire verandering te ondergaan. Met geavanceerde algoritmen en taalmodellen die steeds beter worden, roept de opkomst van AI vragen op over de toekomst van copywriting. Hoe zullen copywriters zich aanpassen aan de groei van AI en wat betekent dit voor de copywriters van vandaag en morgen?
Kunstmatige intelligentie, ofwel artificial intelligence (AI) is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. Denk aan een auto die kan rijden zonder bestuurder of ChatGPT die hele scripties schrijft voor studenten. Ook voor copywriters is er met de komst van AI veel veranderd. Het is ontzettend makkelijk om een prompt in een AI-tool te stoppen en de gegenereerde tekst te kopiëren en te plakken en tadaa, weer een tevreden klant. Je hebt helemaal geen copywriter meer nodig zou je zeggen. Toch is AI (nog) niet zo ver dat zij het werk van copywriters en andere marketeers al over kan nemen. Op dit moment zijn er nog teveel fouten die AI maakt, denk aan sociale vooroordelen, hallucinaties en vijandige aanwijzingen. Daarnaast zie je in AI-gegenereerde teksten vaak eenzelfde soort tendens, wat het lezen van teksten saai en voorspelbaar kan maken. Toch zijn er ook voordelen aan het gebruik van AI als copywriter.
Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van AI voor copywriters?
Het grootste voordeel van het gebruik van AI als copywriter is zeker wel hoeveel tijd je wint. Het bedenken van een goede prompt kost misschien wel een paar minuten, maar de tekst is natuurlijk zo voor je geschreven. Het enige wat jij nog hoeft te doen is de tekst nalopen en wat aanpassingen maken waar nodig. Is de tone of voice niet goed? Herschrijf je prompt en et voilà.
Daarnaast is het hebben van een writersblock verleden tijd. Heb je een opdracht gekregen om een blogpost te schrijven maar komt er niks op papier? Vraag aan ChatGPT om vijf ideeën te genereren en kies uit wat het beste past bij jouw opdracht.
Het spreekt voor zich dat AI copywriters kan helpen, toch zijn er ook enkele nadelen waar op gelet moet worden. AI blijft natuurlijk een machine en heeft niet de menselijke touch die een copywriter wel kan aanbrengen in teksten. Hoewel AI steeds beter wordt in het genereren van teksten waarvan het lijkt dat mensen het geschreven hebben, toch zie je nog steeds een verschil in authenticiteit en creativiteit.
Een ander aandachtspunt is de ethiek rondom het gebruik van AI in copywriting. We moeten ervoor zorgen dat we verantwoordelijk omgaan met AI-technologieën en dat we de privacy van gebruikers respecteren. Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van de mogelijke gevolgen van AI en dat we de menselijke waarden en integriteit behouden in onze copywriting-praktijken. Er zijn al genoeg verhalen over datalekken wat betreft ChatGTP.
Top drie beste AI-tools voor copywriters
ChatGPT
Dit is natuurlijk de bekendste AI-tool die er is op dit moment. Het belangrijkste is dat je een goede prompt bedenkt, deze kan zo kort of uitgebreid zijn zoals je wil. Je kan altijd verder bouwen op de originele prompt en zo een tekst of concept genereren die perfect past bij je huidige opdracht.
Copy.ai
Copy.ai is een (betaalde) AI-tool, specifiek gericht op marketing en het werkt net wat anders dan ChatGPT. Copy.ai kan helpen met bijvoorbeeld het schrijven van een blogpost, social media content of helpen met het schrijven van een nieuwsbrief. Je geeft aan wat de titel is van de blog en waar het in grote lijnen om moet gaan. Ook kan je kiezen wat de tone of voice moet zijn. Copy.ai geeft je daarna een aantal voorbeelden waarmee je kan werken. De tekst kan je daarna zelf aanpassen mocht je dat willen. Wil je liever alleen een opzet voor een blogpost, dan kan Copy.ai dit ook voor je maken.
Magic Write van Canva
Tegenwoordig heeft Canva ook een AI-tekstgenerator, genaamd Magic Write. Je begint net zoals bij ChatGPT met een prompt en Magic Write maakt een tekst voor je. Je kan de tekst laten uitbreiden, herschrijven of samenvatten. Gebruik Magic Write om hele blogs te schrijven, of laat het captions maken voor social media. De teksten van Magic Write zijn nog wel wat stug en helaas kan je ook nog niet aangeven hoe Magic Write de tekst moet uitbreiden of herschrijven. Dit vult zij dan zelf in.
Kortom, de opkomst van AI biedt zowel kansen als uitdagingen voor copywriters. Door het gebruik van schrijftools kunnen zij hun werk efficiënter maken en meer tijd besteden aan het bedenken van creatieve ideeën. Toch is het ook belangrijk om te onthouden dat AI geen vervanging is voor de menselijke persoonlijkheid en creativiteit.
De toekomst voor copywriters volgens AI
Zolang AI nog die menselijke touch mist, zijn wij copywriters nog steeds nodig. Het is aan ons om het gevoel en het menselijke in onze teksten te behouden. Laten we vooral kijken naar de voordelen die AI met zich meebrengt en hoe wij als copywriters dit kunnen gebruiken in ons werk. Volgens Magic Write van Canva is AI zeker geen bedreiging (dat zou ik ook zeggen als ik een AI was) en ziet Magic Write een toekomst waar copywriters en AI hand-in-hand samenwerken om de beste content te maken. Klinkt goed toch? 😉
Kan jij aanwijzen welke stukjes tekst door een AI-tool zijn geschreven en welke door een echte copywriter?
Hulp nodig?
Heb jij een steengoede copywriter nodig die al jouw teksten schrijft? Neem contact met ons op of stuur Lisa een berichtje op haar LinkedIn.
Auteur: Lisa Kamphuis