Keenr marketing

De superkrachten en struikelblokken van Influencers

De superkrachten en struikelblokken van Influencers

portrait of super businessman in mask and cape looking at camera in office

Je merk, dienst of product verkopen is niet altijd een gemakkelijke zaak. Waar begin je? Welke middelen zet je in? En hoe bereik je nou het beste jouw doelgroep?

Met de groeiende populariteit van social media en de invloed die social influencers hebben, biedt influencer marketing enorme kansen. In deze blog zullen we je uitleggen wat de kracht van influencer marketing is, maar ook welke struikelblokken je kunt tegenkomen. 

De influencer

Een influencer definieert zich, betreffende online marketing, als een persoon die een doelgroep bereikt en beïnvloed om een product/dienst te kopen of om merkbekendheid te vergroten. Influencers zijn actief op social media kanalen en hebben een groot volgeraantal die zich vaak richt op een bepaalde doelgroep. 

Influencers zijn niet van afgelopen tijd maar zie je al decennia lang gebruikt worden voor marketing. George Clooney voor een bekend koffiemerk of een BN’er die een wasmiddel promoot, dit zie je al jaren in commercials. Online wordt er echter onderscheid gemaakt tussen diverse influencers:

  • Nano-influencers: Dit zijn influencers met een klein, maar zeer betrokken publiek, meestal tussen de 1.000 en 10.000 volgers. Ze hebben vaak een sterke band met hun volgers en hebben een niche-aanhang.
  • Micro-influencers: Micro-influencers hebben een iets groter bereik dan nano-influencers, meestal tussen 10.000 en 100.000 volgers. Ze zijn vaak gespecialiseerd in een specifiek onderwerp of interessegebied.
  • Macro-influencers: Deze influencers hebben een aanzienlijk groter publiek, vaak tussen 100.000 en 1 miljoen volgers. Ze hebben meestal invloed op een bredere doelgroep en kunnen ook bekendheid hebben buiten sociale media.
  • Mega-influencers: Dit zijn de meest bekende en invloedrijke influencers met meer dan 1 miljoen volgers. Ze hebben vaak een grote impact op de mainstream en worden vaak geassocieerd met beroemdheden en grote merken.
  • Industry-experts: Deze influencers hebben geen enorme aantallen volgers, maar ze zijn gezaghebbende experts in hun vakgebied. Hun invloed is gebaseerd op hun kennis en expertise.
  • Celebrity-influencers: Dit zijn beroemdheden, zoals acteurs, muzikanten, atleten, enz., die invloed uitoefenen op sociale media vanwege hun bekendheid en status.

De superkrachten van de influencer

Influencer marketing is geen one-size-fits-all concept. Het succes hiervan hangt af van de juiste strategie, een passende influencer aan je te koppelen en door het stellen van realistische doelen. Een duidelijk en doordachte strategie kan ervoor zorgen dat je met influencer marketing de juiste doelgroep bereikt, overtuigt en activeert door unieke en persoonlijke content. 

Wat zijn nou de voordelen van influencer marketing, oftewel welke superkrachten hebben de influencers op jouw marketing? 

  • Authenticiteit: influencers hebben lang gebouwd aan de vertrouwensband met zijn of haar volgers. Social media gebruikers hebben geen behoefte aan platte advertenties maar willen ook het verhaal weten. Influencers kunnen op een authentieke en geloofwaardige manier de advertenties met een verhaal onder hun volgers verspreiden. 
  • Bereik: doordat influencers vaak een groot aantal volgers hebben, is je bereik ook stabiel groot. Je hebt de zekerheid dat een groot aantal mensen, die de influencer volgen, de advertentie tegenkomen. Ook is dit anders als bij normale social advertenties omdat de volgers daadwerkelijk de content lezen en volgen van de desbetreffende influencer. Dit in tegenstelling to normale advertenties waar toch sneller voorbij wordt gescrold. 
  • Doelgroep-nauwkeurigheid: veel influencers hebben een eigen niche en daardoor weet je dat jouw merk bij een specifieke doelgroep aankomt. Dit stelt je in staat om je marketing te richten op een relevante doelgroep die al geïnteresseerd is in je branche. 
  • Creativiteit: influencers hebben een speciale eigenschap tot creativiteit. Door samen te werken met de influencer kom je tot de creatiefste en mooiste content en creaties voor social media. 
  • Sociale bewijskracht: als mensen zien dat bekende personen of influencers jouw product of dienst gebruiken, zal dit hen sneller overhalen omdat er gebruik wordt gemaakt van sociale bewijskracht. Wie wil er nou niet dezelfde gladde huid of comfortabelste sportbroek als je favoriete influencer?

De struikelblokken van de influencer

  • Meetbaarheid: je kunt de resultaten van de post of campagne natuurlijk meten maar het meten van je verkeer of conversie dankzij deze samenwerking is een stuk lastiger. Wanneer je verkeer of conversies aanzienlijk groeien kan dit komen door influencer marketing maar het is niet met 100% zekerheid te zeggen. 
  • Reclameregels: in veel landen, zo ook Nederland, gelden bepaalde regels omtrent influencer marketing.  Zo moet een influencer altijd duidelijk vermelden dat het om een betaalde advertentie gaat. Bij het niet naleven van de regels, kan dit juridische gevolgen hebben. Daarnaast is dit natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het vertrouwen vanuit de volgers. 
  • Authenticiteit: ondanks dat authenticiteit een groot voordeel kan zijn van influencer marketing, kan dit ook een struikelblok zijn. Door de regels omtrent influencer marketing en omdat veel social media gebruikers bekend zijn met influencer marketing, kan de content minder authentiek overkomen. Influencer marketing is lang niet meer zo subtiel als wanneer het begon. 
  • Fluctuerend: cancelcultuur, we kunnen er niet meer omheen. Één misstap van de influencer kan al zorgen voor het verdwijnen van de invloed of het wegvallen van het aantal volgers. Wanneer een influencer negatief bekend komt te staan, zal de doelgroep jouw bedrijf associëren met de influencer en dus ook met zijn of haar negatieve imago. 
  • Controle: in sommige gevallen van influencer marketing is er sprake van een samenwerking waarin beide partijen invloed hebben op de content. Maar vaak bepaald de influencer hoe jouw merk of product wordt gepromoot. Aangezien het account is van de influencer, heeft deze automatisch meer invloed op de content dan jij als bedrijf zijnde. 

Conclusie

Influencer marketing is een krachtige strategie die merken in staat stelt om hun doelgroep op een authentieke en effectieve manier te bereiken. Door samen te werken met influencers kunnen merken profiteren van hun bereik, geloofwaardigheid en vermogen om een specifieke doelgroep aan te spreken. Het is echter belangrijk om de valkuilen van influencer marketing aan te pakken, zoals het waarborgen van authenticiteit en het naleven van de reclameregels. Met de juiste aanpak en een sterke strategie kan influencer marketing een waardevol instrument zijn in de marketingmix van merken.

Auteur: Amanda

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: