, , ,

Groene Strategieën voor Digitale Groei: duurzame online marketing in de spotlight

windmill on green meadow by river

We kunnen er niet meer omheen: verduurzaming. Van ecologisch verantwoorde producten tot energiezuinige technologieën, duurzaamheid is een term die steeds vaker opduikt. Wat veel mensen echter niet weten, is dat duurzaamheid ook een rol kan spelen in online marketing. Of je nu je eigen marketing wilt verduurzamen of je duurzame communicatie wilt verbeteren, er zijn tal van mogelijkheden om een positieve impact te maken. 

Door bewuste keuzes te maken in je online marketingstrategieën, zoals het verminderen van energieverbruik en het kiezen voor milieuvriendelijke digitale advertentie-opties, kun je niet alleen bijdragen aan een groenere toekomst, maar ook je merkimago versterken en klantloyaliteit vergroten.

Wat is duurzame online marketing?

Duurzame online marketing kan op twee manieren:
1. Het communiceren van de duurzame aspecten van jouw dienst of product;
2. Jouw bedrijf en digitale omgeving verduurzamen om zo jouw ecologische voetafdruk te verkleinen.

Met duurzame marketing streef je naar evenwicht tussen zakelijk succes, sociale verantwoordelijkheid en milieubescherming, met als doel een duurzame en verantwoorde digitale wereld te creëren.

Hoe kan jij jouw online marketing verduurzamen?

Er zijn verschillende gebieden binnen de online marketing waar je als bedrijf kan verduurzamen. Enkele belangrijke voorbeelden zijn:

  • Website-optimalisatie: wanneer je website efficiënt is geprogrammeerd en geoptimaliseerd op snelheid en inhoud, vermindert dit de serverbelasting én je energieverbruik. 
  • Hostingproviders: kies voor een hostingprovider die gebruikmaakt van groene energie en werkt met milieuvriendelijke datacenters. Zo verminder je de ecologische impact van je website. 
  • Energiezuinige apparatuur: of het nou je laptop is of je server, je hebt tegenwoordig een ruime keuze aan energiezuinige apparaten. Kijk ook naar eventuele energiebesparende instellingen op je apparaat. 
  • Evergreen content: content wat je keer op keer kan hergebruiken en wat een langere levensduur heeft. Zo hoef je minder vaak je content te updaten of te vernieuwen. Én een dikke pluspunt is dat evergreen content goed voor je SEO is! 
  • Analyseren en monitoren: houd je online gedrag en werkzaamheden goed bij, door middel van analyseren, monitoren en vervolgens optimaliseren. Dit helpt je om efficiënter te werken en onnodig verbruik van middelen te verminderen.
  • Duurzaam adverteren: door je online advertenties op de juiste wijze in te richten, zoals relevante targeting en lichtgewicht bestanden en inrichting, verminder je de verspilling van middelen. Om je online advertenties op een duurzame manier in te richten is het raadzaam hier een specialist op te zetten.  

Duurzame online marketing; waar moet ik beginnen?

De marketingwereld is al zo uitgebreid en er zijn al zoveel aspecten binnen de online marketing, hoe moet je dan nog beginnen met duurzame marketing? Het antwoord: maak het jezelf niet te moeilijk. Kleine stappen in je marketing kunnen al een grote impact hebben. Wat echter het belangrijkste aspect is bij het starten van het verduurzamen is het inzichtelijk maken van je impact.

Dit kun je het beste aanpakken met een rapport of een dashboard. Houd wel in je achterhoofd dat een automatisch dashboard uiteindelijk je CO2-voetafdruk vergroot. Je hoeft het inzichtelijk maken allemaal niet zelf te doen. Online zijn er tal van (gratis) tools en programma’s te vinden die je digitale voetafdruk kunnen meten, zoals CarbonDirect, Normative en WebsiteCarbon.

Wanneer je jouw digitale voetafdruk inzichtelijk hebt gemaakt, kun je gerichter de volgende stappen bepalen. Zo wordt het verduurzamen van je online marketing toch een stuk gemakkelijker! 

Help de aarde, verduurzaam je marketing

Het lijkt een hele onderneming maar het is simpeler dan je denkt. Denk bij het begin niet te groot en begin met kleine stappen. Je hebt al zoveel kleine aanpassingen die jij of jouw bedrijf kan doen om je voetafdruk een stuk groener te maken.

Overweeg je om jouw online marketing te verduurzamen? Maak je voetafdruk inzichtelijk en kijk vanuit daar verder, dan heb je al heel wat werk gedaan. Lijkt het je toch te veel werk en zoek je iemand die dit voor jou kan doen? De online marketeers bij Keenr Online Marketing denken en werken graag met jou mee om jouw bedrijf een stukje groener te maken. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Auteur: Amanda

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: