Instagram Stories: een handleiding voor effectieve social media marketing

There is more to life than Instagram

Social media is niet meer weg te denken uit een goede en uitgebreide online marketing strategie. In deze blogpost vertellen we je hoe je Instagram Stories kan gebruiken om je social media marketing naar een hoger niveau te tillen. Hoe vluchtig deze stories ook zijn, ze zijn voor ons marketeers een handige tool om onze doelgroep te bereiken en te boeien.

Wat zijn Instagram Stories?

Iedereen die Instagram heeft, kent het wel, maar laten we toch de definitie erbij pakken. Instagram Stories zijn korte, tijdelijke foto’s en video’s die 24 uur lang beschikbaar zijn om te bekijken. Doordat deze stories maar tijdelijk zijn, bied het je de kans om dynamische inhoud te delen, zonder dat je reguliere Instagram-grid verstoord wordt.

Waarom Instagram Stories?

1. Directe aandacht vangen.

Social media gebruikers scrollen vaak snel door hun feeds, op zoek naar interessante inhoud. Door het gebruiken van Instagram Stories, kan je de aandacht van jouw doelgroep trekken door visueel aantrekkelijke foto’s en/of video’s te plaatsen. Deze omvat het volledige beeldscherm, dus er is minder afleiding. 

2. Interactieve betrokkenheid.

Instagram Stories biedt diverse interactieve functies zoals polls, de mogelijkheid om vragen te stellen en sliders, waardoor je rechtstreeks met jouw doelgroep kan communiceren. Dit verhoogt de betrokkenheid en biedt waardevolle inzichten die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden voor latere content.

3. Creatieve uitdrukking.

Door de verschillende filters, stickers en tekstinvoeropties, kan je stories zo aantrekkelijk maken zoals je wilt, om op deze manier de aandacht vast te houden.

Het creëren van impactvolle Instagram Stories

Nu we weten waarom we Instagram Stories moeten gebruiken, laten we eens kijken naar een paar belangrijke stappen om effectieve Instagram Stories te creëren:

  • Eye-catching! Een story moet gelijk de aandacht trekken van een kijker. Dit doe je door aantrekkelijke afbeeldingen te gebruiken, of een opvallende zin. Bewegende elementen trekken ook vaak de aandacht.
  • Vertel een verhaal. Instagram Stories zijn de perfecte plek voor het vertellen van korte verhalen. Gebruik opeenvolgende afbeeldingen en video’s om een samenhangend en boeiend verhaal te vertellen.
  • Emojis en stickers. Emojis en stickers kan je inzetten om je story aantrekkelijker te maken en om emoties op een simpele manier over te brengen.
  • Voeg tekst toe als het nodig is. Soms vereist een afbeelding of video extra context. Voeg korte, relevante tekst toe om de boodschap duidelijk over te brengen.

Instagram Stories voor jouw bedrijf

Als laatste kijken we naar hoe jij Instagram Stories in kan zetten voor jouw bedrijf, want wat zet je nou in zo’n story?

Stories zijn een hele goede plek voor product lanceringen en teasers voor nieuwe producten. Voeg ook vooral een link toe bij een product lancering, zodat kijkers het product kunnen kopen. Ook als je een kortingscode hebt, kan je deze in een story plaatsen. Testimonials van tevreden klanten zullen potentiële klanten overhalen om jouw product ook te kopen.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan een kijkje achter de schermen geven tijdens een teamuitje, of op een normale dag op het kantoor. Natuurlijk kan je ook winacties doen via stories of evenementen promoten, zoals een live Q&A sessie.

Analyseren en verbeteren

Instagram biedt een handige tool aan om te kunnen beoordelen of jouw stories goed lopen en welke verbeterd kunnen worden. Via Instagram Insights kan je de statistieken van jouw stories inzien, bijvoorbeeld over het aantal impressies of hoe vaak een gebruiker weg swiped van jouw story. Door deze statistieken in te zien, kan je zien welke stories wel werken en welke niet. Deze inzichten kan je weer toepassen voor een volgende story om zo bijvoorbeeld meer bereik te krijgen.

Auteur: Lisa

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: