Wat is storytelling en hoe verhoogt dit de betrokkenheid van jouw bezoekers?

Het verhaal van jouw bedrijf of merk overbrengen op de bezoekers van je website kan op veel verschillende manieren. Een van de opkomende manieren om dit te doen, is storytelling. 

Sinds de mensheid bestaat, vertellen we verhalen. Door middel van het vertellen van een verhaal kan je emoties teweeg brengen. Met emoties creëer je verbindingen met het luisterende of lezende publiek. Emotie en koopgedrag staan hand-in-hand met elkaar en daarom is storytelling dé manier als jij jouw merk wil verkopen en loyaliteit wil kweken. 

Wat is storytelling en hoe zet je dit in?

Bedenk eerst goed wat je wil vertellen. Door middel van storytelling kan je bijvoorbeeld jouw missie, visie, doelstellingen en de geschiedenis van jouw bedrijf overbrengen op bezoekers. Net zoals in een goed boek, heb jij met jouw bedrijf een reis doorgemaakt. Deze reis breng je tot leven met storytelling.

Typewriter heeft een mooi stappenplan gemaakt die goed uitlegt hoe de reis van brand storytelling eruit ziet. Dit is een variatie op de klassieke storytelling. Deze versie van Typewriter gebruikt niet de klassieke termen van ‘held’, ‘mentor’ of ‘de gewone wereld’, maar is simpel en duidelijk over de stappen die je kan doorlopen.

Bron: Typewriter

  1. Je begint met de klant. Soms wordt de klant ook wel ‘de held’ genoemd binnen storytelling. Je kan hiervoor een van de persona’s gebruiken die je wellicht gemaakt hebt.

  2. De klant heeft een probleem. Dit probleem wordt door middel van jouw product of service uiteindelijk opgelost.

  3. Hoe gebruikt de klant jouw product of service?

  4. Hoe lost jouw product of service het probleem van de klant op?

  5. Hoe gebruikt de klant jouw product of service om het probleem op te lossen?

  6. Wat is het resultaat voor de klant?

  7. Hoe voelt de klant zich aan het eind van de reis?

The hero’s journey

Dit is de klassieke versie van storytelling, waarbij je veel elementen hebt zoals in een écht verhaal.

Je begint in ‘de gewone wereld’, waarbij ‘de held’ een probleem heeft en avontuur op hem staat te wachten. De held weigert om op avontuur te gaan, net zoals bijvoorbeeld Bilbo Baggins in The Hobbit.

Maar dan ontmoet hij ‘de mentor’, die de held een les of vaardigheid aanleert, waardoor hij alsnog op avontuur gaat. Onderweg komt de held allerlei uitdagingen, vrienden en vijanden tegen en hij komt dichterbij het einddoel.

Dan komt de held de allergrootste uitdaging tegen. Hij overwint deze uitdaging en wordt rijkelijk beloond. Helaas is onze held nog niet helemaal veilig en hij moet het allerlaatste obstakel overwinnen. Dan eindelijk mag de held naar huis, zegevierend, maar voor altijd veranderd door deze reis.

Hoe zet je dit in voor je bedrijf?

The hero’s journey kan vertaald worden naar de geschiedenis van jouw bedrijf. Je kan vertellen hoe jij tot het idee van jouw product of service bent gekomen. Hoe jouw bedrijf is gestart en hoe jouw product of service de wereld beter maakt. De uitdagingen in het verhaal zijn de uitdagingen die jij bent tegengekomen tijdens het opzetten van jouw bedrijf, of tijdens het creëren van jouw product of service. 

Je kan the hero’s journey ook inzetten voor jouw product of service, waarbij de held een mogelijke klant (persona) is. Jouw product of service is hét antwoord op het probleem van de held. 

Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om maar gedeeltes van the hero’s journey te gebruiken in jouw verhaal, alles kan en mag. Je kan het zo uitgebreid maken, of gewoon lekker kort en krachtig.

Storytelling zorgt ervoor dat bezoekers een connectie gaan voelen met jouw bedrijf, want zoals gezegd: emoties en koopgedrag gaan hand-in-hand. Als fanatieke lezer kan ik zeker beamen dat een goed verhaal ontzettend veel emoties met zich mee kan brengen. Zeker als je jezelf in het verhaal herkent. Daarnaast koop je gauw meer boeken van dezelfde schrijver als je enthousiast bent over het eerste boek!

Google heeft een prachtig voorbeeld van (visual) storytelling. Bekijk Google Search: Reunion.

Hulp nodig?

Zou jij ook storytelling willen inzetten voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: Lisa

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: