,

Conversie optimalisatie: verhoog de conversie van jouw website

Conversation rate

Ben je benieuwd hoe je meer klanten kan halen uit hetzelfde aantal websitebezoekers? Of vraag je je af hoe je de conversie ratio van jouw website kan verbeteren? In deze blog leggen we uit wat conversie optimalisatie is, hoe je de conversie ratio berekent en wat een goede conversie ratio is. Daarnaast geven we je praktische tips om de conversie van jouw website te verbeteren door het vertrouwen van bezoekers te winnen, de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren en drempels weg te nemen. Lees snel verder!

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (ook wel CRO genoemd; Conversion Ratio Optimisation) is het omzetten van een website bezoeker naar een klant of lead. Een online marketing begrip dat vaak wordt gebruikt.

Hoe reken je de conversie ratio uit? En wat is een goede conversie ratio?

Om de conversie van jouw website te optimaliseren is het allereerst belangrijk om te weten hoe je de conversie ratio berekend en daarnaast te weten wat een goede conversie ratio is.

Conversie ratio formule

In de onderstaande afbeelding zie je de formule die je kan gebruiken om jouw conversie ratio uit te rekenen. Bij een conversie van 10 op de 100 bezoekers is de conversie ratio dus 10%.

Conversie ratio (%) = (aantal behaalde conversies/aantal bezoeker)s x 100%

Een goede conversie ratio

Wat een goede conversie ratio is voor jouw website ligt aan de sector en de land waar je in opereert. Volgens Ecommercenews ligt de gemiddelde conversieratio voor een webshop tussen de 3 á 4 procent. Als jouw conversie ratio daarboven ligt weet je dus zeker dat je op het goede pad zit!

Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

Nu je weet wat conversie optimalisatie is, is het goed om te weten wat je kan doen om jouw conversie ratio te verbeteren. Dit doe je door de volgende drie aspecten aan te pakken: vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en drempels.

Vertrouwen

Om de conversie te verbeteren is het ten eerste belangrijk om het vertrouwen van de bezoekers te winnen, oftewel social proof. Dit kan je doen door de medewerkers van jouw bedrijf te tonen op jouw website en reviews of quotes van klanten te weergeven.

Gebruiksvriendelijkheid

Naast het vertrouwen van jouw bezoekers winnen is het ook belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren. Dit kan je doen door overzichtelijkheid te creëren door middel van een duidelijke structuur en het aanbrengen van consistentie. Daarnaast is een duidelijke navigatie belangrijk, denk dus aan de navigatiemenu, maar ook aan de zogenaamde breadcrumb bovenaan de pagina. Verder kan de gebruiksvriendelijkheid verbeterd worden door hulpfuncties toe te voegen aan je website, zoals een FAQ pagina en een duidelijke 404 pagina. Ben je benieuwd hoe je verder de gebruiksvriendelijkheid van de website kan verbeteren? Lees deze blog.

Drempels wegnemen

Als laatste is het belangrijk om zo veel mogelijk drempels weg te nemen. Dit doe je door de laadsnelheid te verbeteren, op deze website kan je de laadsnelheid van jouw website testen. Het is daarbij wel belangrijk om te optimaliseren op het apparaat waar de meeste bezoekers vandaan komen. Dus als 70% van jouw bezoekers desktop gebruiken is het belangrijk om vooral daar op te focussen. Daarnaast kan je ook een gratis verzending aanbieden vanaf een bepaalde bedrag.

Klinkt dit iets te ingewikkeld?

Je bent niet de enige die zo denkt, maar toch is dit essentieel voor ieder bedrijf. Laat ons jou daarom helpen met jouw conversie optimalisatie. Neem direct contact met ons op, dan bespreken we graag de mogelijkheden om jouw organisatie te laten groeien!

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: