Met scripts voor Google Ads is het mogelijk om jouw account te beheren met behulp van een stukje JavaScript code. Deze scripts kunnen gebruikt worden om taken te automatiseren, externe data te importeren of om uitgebreide rapportages te maken. Met andere woorden, scripts vereenvoudigen je dagelijkse werkzaamheden en verbeteren jouw prestaties.
Het is gelukkig niet noodzakelijk om codeer kennis te hebben bij het toepassen van Google Ads scripts. Wel kan het van pas komen als je enkele kleine aanpassingen wilt doen, of als je zelf een script wilt schrijven. Heb je een uitgebreid Google Ads account? Dan zijn scripts dé manier om vele uren aan werk te automatiseren. Uiteraard kunnen ook kleine accounts geld en tijd besparen.
Er zijn eindeloos veel verschillende (soorten) scripts, waarvan wij er een aantal hebben uitgekozen die eenvoudig en nuttig kunnen zijn voor jouw bedrijf:
Tools
Aanbieding countdown
Het weergeven van actuele en dynamische waarden in reclameteksten kan voor de bezoeker zeer overtuigend zijn. Met behulp van advertentie parameters kan je numerieke waarden in tekstadvertenties bijwerken zonder de advertentie te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Dit script laat zien hoe je jouw advertentie parameters elk uur kunt bijwerken zodat je via een countdown jouw producten of diensten kunt promoten.
Wat doet het? Dit script laat een countdown voor een promotie in advertenties zien.
Voor wie is het handig? Onder andere voor webshops.
De countdown-widget instellen op Google Ads kan ook op een andere manier. Het is trouwens één van de vele interessante widgets die je kunt testen om meer conversies te realiseren. Hoe je countdown timer zélf instelt, én welke widgets je nog meer kunt instellen voor je Google Ads-advertenties, leg ik je hieronder uit:
Dit is hoe je de countdown timer instelt:
- Voer je advertentietekst in.
- Typ op de plek waar je de afteller wilt weergeven, een accolade ( { ) en selecteer in het dropdown-menu de optie Aftelling.
- Vul naast ‘Aftellen eindigt’ de datum en het tijdstip in waarop de aftelling moet eindigen. Geef de tijd op in 24-uurs indeling (optioneel).
Biedingen
Pas je bod aan n.a.v. het weer
De vraag naar bepaalde producten en diensten is vaak afhankelijk van het weer. Gebruikers zoeken bijvoorbeeld veel vaker naar informatie over pretparken op een warme, zonnige dag. Een pretpark zou bij mooi weer het bod willen verhogen voor bepaalde advertenties, maar zonder scripts zou dat veel werk vergen.
Wat doet het? Dit script haalt weerinformatie op en past naar aanleiding hiervan de biedingen aan.
Voor wie is het handig? Onder andere voor pretparken, buitenzwembaden en bioscopen.
Alerts
Link checker
Naarmate een website ontwikkeld wordt, worden nieuwe pagina’s toegevoegd, oude pagina’s verwijderd en links afgebroken en/of gerepareerd. Het synchroniseren van een Google Ads-campagne met een website is een voortdurende strijd voor veel adverteerders. Live advertenties kunnen bijvoorbeeld verwijzen naar niet-bestaande pagina’s, waarvoor de adverteerder uiteindelijk wel betaalt.
Wat doet het? Dit Google Script checkt jouw links op 404 pagina’s, en mailt wanneer er een foutmelding wordt gevonden.
Voor wie is het handig? Iedereen.
Rapportages
Zoekwoord prestatierapport
Het zoekwoord prestatierapport is een geavanceerd rapport dat Google scripts voor je kan maken. Hiermee kunnen adverteerders eenvoudig inzien hoe zoekwoorden in hun campagnes draaien. De twee belangrijkste maatstaven voor de prestaties van zoekwoorden zijn de kwaliteitsscore (QS) en de gemiddelde positie van advertenties. Het zoekwoord prestatierapport genereert een Google Spreadsheet met een aantal interessante grafieken zodat jij jouw prestaties in de gaten kan houden.
Wat doet het? Dit script maakt een geavanceerd rapport met informatie over jouw zoekwoord prestaties.
Voor wie is het handig? Iedereen.
Tot slot
Dit zijn 4 scripts die je werk iets makkelijker en efficiënter maken. Het verder automatiseren van je Google Ads campagnes zorgt voor een schoon en overzichtelijk account. Vergeet niet je scripts te testen en regelmatig te controleren, maar grotendeels kan je achterover leunen en de scripts het werk laten doen!
Lukt het toch niet om de scripts te implementeren in jouw Google Ads account, wil je nog minder onderhoud aan jouw advertenties, of heb je algemene online marketing vragen? Neem dan contact met ons op!