Het effect van de belangrijkste updates van het Google algoritme.

Update word phrase in wooden letters. Motivation and slogan. Orange background

Bijna elke dag verandert er wel iets aan het Google algoritme. Soms zijn dat kleine aanpassingen, en zo af en toe zijn dat flinke aanpassingen waarmee de zoekresultaten opeens drastisch anders ingedeeld worden. Deze blog gaat over de grootste en meest invloedrijke updates van Google.

De belangrijkste updates van het Google algoritme op een rij

1. Panda google panda update

Gelanceerd op: 24 februari 2011

Focust op: duplicate content, plagiaat en summiere inhoud, user-generated spam en overmatig gebruik van keywords.

Hoe werkt het: Panda geeft een soort “quality score” aan website pagina’s; deze score wordt gebruikt als een belangrijke ranking factor. In eerste instantie was de Panda update meer een filter dan een ranking factor, maar in januari 2016 was het officieel geïntegreerd in het basis algoritme van google. De Panda score wordt zo vaker ververst zodat penalties en recoveries sneller doorgevoerd worden.

Hoe ga je er mee om: draai op regelmatige basis site checks voor duplicate content en keyword stuffing. Om dat te doen zijn er verschillende tools beschikbaar: 

In het geval dat je een webshop hebt en er niet om heen kan duplicate inhoud te publiceren, probeer dan de originele afbeeldingen te gebruiken. Maak gebruik van reviews op de producten en probeer de productbeschrijving dan uniek en opvallend te schrijven.

2. Penguin google penguin update

Gelanceerd op: 24 april 2012

Focust op: spamachtige of irrelevante links en ankertekst links die overmatig groot zijn. 

Hoe werkt het: de Penguin update heeft als doel om websites met links die alleen als doel hebben om paginawaarde te genereren, te straffen. Een website als Startpagina kreeg het hier zwaar mee te verduren. Sinds eind 2016 is ook Penguin vast geïntegreerd in het kern algoritme van Google. Het grote verschil met Panda is dat deze factor real time meedraait bij het crawlen van de website. 

Hoe ga je er mee om: bekijk met enige regelmaat het linkprofiel van je website. Google publiceert in Search Console een overzicht van de links die naar je website verwijzen en de anker teksten die er mee gekoppeld zijn. 

Andere tools waar je het linkprofiel, en de waarde per link goed mee in kaart kan brengen zijn:

3. Hummingbird   google hummingbird update  

Gelanceerd op: 22 augustus 2013

Focust op: keyword stuffing en lage-kwaliteit content.

Hoe werkt het: Hummingbird helpt Google bij het beter interpreteren van zoekopdrachten en geeft resultaten die beter aansluiten bij de intentie van de gebruiker. (“bedoelde je….”) Toch blijven keywords nog steeds belangrijk in de zoekopdracht. Hummingbird maakte het mogelijk om een pagina relevant te achten voor een pagina. Ook al staat dat specifieke zoekwoord niet letterlijk op de pagina. Dit kon worden bereikt door analyses van natuurlijk taalgebruik, wat opgebouwd werd door verwante, logische indexering bij vergelijkbare termen en synoniemen.    

Hoe ga je er mee om: breid je keyword onderzoeken uit en focus dan meer op concepten in plaats van alleen keywords. Besteed aandacht aan een onderzoek van verwante zoekopdrachten. Gelukkig worden deze gegevens in de keyword planner van AdWords gemakkelijk gegeven.

Andere tools die je kan gebruiken:

4. Pigeon gogle pigeon update

Gelanceerd op: 22 december 2014

Focust op: slechte on-pagina en off-pagina SEO

Hoe werkt het: Pigeon betrof voornamelijk websites waar lokale zoekopdrachten belangrijk zijn. De update trok de banden aan tussen het local search algoritme en het kern indexatie algoritme. Dit resulteerde dat SEO optimalisatie factoren werden toegepast op de lokale resultaten. 

Hoe ga je er mee om: investeer in een goed on-pagina SEO traject. Een goede manier om wat off-pagina Seo te doen is het inschrijven in relevante zakelijke platformen en Google my Business. Dat is niet alleen handig voor de backlinks, maar het helpt ook de zakelijke verbindingen te versterken.

5. Mobile Google mobile update

Gelanceerd op: 21 april 2015

Focust op: de mobiel vriendelijke versie van de website en slechte mobiele gebruiksvriendelijkheid. 

Hoe werkt het: Google’s mobiel vriendelijkheidsupdate, (ook wel voor sommige: Mobilegeddon) bracht een geheel eigen Google index bot tot leven.Deze bot geeft mobiel-vriendelijke pagina’s een hogere ranking in de zoekresultaten van de mobiele zoekfunctie van Google. Pagina’s die niet mobiel vriendelijk zijn, worden gefilterd uit de zoekresultaten of worden ernstig laag geplaatst.

Hoe ga je er mee om: zorg dat je website mobiel vriendelijk is en houd de snelheid en gebruiksvriendelijkheid in de gaten. Google heeft een eigen mobiel vriendelijkheidstest die redelijk vertelt welke aspecten verbeterd dienen te worden.  

6. RankBrain Google rankbrain update

Gelanceerd op: 26 oktober 2015

Focust op: het begrijpen van zoekopdrachten en hoe mensen omgaan met de resultaten.

Hoe werkt het: RankBrain is een onderdeel van de Hummingbird update. Dit machine learning systeem helpt Google om de betekenis van zoekopdrachten te interpreteren en zoekresultaten te publiceren die het best aansluiten bij de zoekopdracht. Google benoemd RankBrain hun derde en belangrijkste ranking factor. Hierdoor ontstond de gevleugelde uitspraak “content is king”. Ook al weet niemand het fijne van de update. De algemene conclusie van SEO specialisten is dat het de relevante eigenschappen van een pagina identificeert en aan de hand daarvan bepaalt of de pagina in aanmerking komt voor die bepaalde zoekopdracht. RankBrain geeft dus een soort relevantie score aan een site per zoekopdracht.

Hoe ga je er mee om: optimaliseer de inhoud van je website voor relevantie en houd de tekst leesbaar en begrijpbaar. Vergelijk en analyseer de inhoud van je pagina´s met die van je concurrentie.

7. Possum 

Gelanceerd op: 1 september 2016

Focust op: locale zoekresultaten.

Hoe werkt het: de Possum update zorgde ervoor dat de lokale zoekresultaten nog belangrijker zijn geworden. De locatie van de zoeker is dus een belangrijke factor geworden voor de resultaten die naar boven komen in de zoekmachine van Google. Possum zorgde er ook voor dat er een grotere variatie mogelijk werd voor lokale zoekopdrachten die op elkaar lijken. Zo kan zoekopdracht “SEO bureau Amsterdam” al een ander resultaat geven dan zoekopdracht “SEO buro Amsterdam”. Vreemd genoeg is er ook geconstateerd dat, na de Possum update, resultaten die buiten de fysieke stadsregio vallen een hogere ranking krijgen. 

Hoe ga je er mee om: breid je keyword onderzoek uit met specifieke locatie instellingen. Regio gebonden bedrijven hebben meer keywords nodig vanwege de diverse zoekresultaat variaties die de Possum update mogelijk maakt. Als je je ranking checkt in google, zorg dan dat je wel in je bedrijfsregio bent. Of gebruik een rank tracker tool zoals: 

8. Fred Google Fret update

Gelanceerd op: 8 maart 2017

Focused op: oppervlakkige websites, affiliate gefocuste websites en websites die focussen op advertentie publicatie.

Hoe werkt het: deze update hangt negatieve ranking factoren aan websites die conflicteren met de webmaster richtlijnen van Google. Het overgrote deel van websites die hierdoor beïnvloed werden, waren blogs met artikelen van lage kwaliteit. Deze blogs werden alleen gepubliceerd om een product of dienst te promoten of om advertenties uit te serveren.  

Hoe ga je er mee om: verdiep je in Google Search Quality Guidelines. Let er op dat ondermaatse inhoud aangevuld wordt. Als je pagina advertenties uitserveert, zorg er dan voor dat deze van hoge kwaliteit zijn en relevant aan het pagina onderwerp. Eigenlijk komt het er op neer: probeer je niet voor te doen als een autoriteit terwijl je eigenlijk gewoon een doorgeefluik bent naar producten of advertenties van anderen. Google will know en zal je hiervoor straffen door je lager (of helemaal niet) te plaatsen in de zoekmachine. Natuurlijk mag je advertenties op je website vertonen, alleen is het wel de bedoeling dat je niet vals speelt.

8. BERT BERT update

Gelanceerd op: 25 oktober 2019

Focused op: context in plaats van zoekwoorden en de waarde van content.

Hoe werkt het: door middel van machine learning begrijpt Google de context van zoekopdrachten beter. 

Hoe ga je er mee om: zorg dat de content die je plaatst, ook echt relevant is voor de lezer. Spam jouw website ook niet vol met de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden, maar gebruik synoniemen. Optimaliseer de interne- en externe linkstructuur op je website. Hierdoor begrijpt Google beter waar jouw website over gaat en of de content op de gelinkte pagina’s relevant is voor bezoekers. 

Tot Slot

Google streeft naar een optimale gebruikerservaring van zijn zoekmachine en voert daarom regelmatig updates door in hun algoritme. Als je dit als bedrijf ook nastreeft met je website, dan zal je gemakkelijker kunnen meegroeien in de resultaten.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: