Keenr marketing

A/B testen in 2023. Hoe doe je het goed?

A/B testen in 2023. Hoe doe je het goed?

Concept of exams and tests, top view

In het kort houdt A/B testen in dat je variant A vergelijkt met variant B. Deze testmethode kan je gebruiken voor onder andere e-mails en web-optimalisaties met het doel om de conversieratio te verhogen. Maar wat is A/B testen precies? Én hoe implementeer je het op de juiste manier? Geen zorgen, wij helpen jou op pad! 

Wat is A/B Testen?

A/B testen is een testmethode waarmee je twee varianten ten opzichte van elkaar vergelijkt. Dit kan bijvoorbeeld een e-mail zijn om de open ratio met elkaar te vergelijken, maar ook kan je test varianten maken van webpagina’s of advertenties om te kijken welk van de twee een hogere conversieratio oplevert. 

Binnen Google Optimize kun je met behulp van de experiment eenvoudig een test aanmaken. Hier voer je de twee varianten in die Google dan vervolgens willekeurig aan een bezoeker van de website laat zien. Google laat vervolgens variant A en B allebei 50 procent van de tijd zien.

Tips voor het A/B testen

Om zoveel mogelijk inzichten uit je A/B testen te halen hebben wij hier een paar handige tips voor je op een rij gezet.

Tip 1: Test één variabele factor

Een nieuwe fond, een nieuw leadformulier, een andere tone of voice. Wat maakt nou het verschil dat je conversieratio omhoog is gegaan? Test alle drie tegelijkertijd en je hebt nog steeds geen inzicht in wat nou heeft bijgedragen aan de verhoging hiervan. Test dus maximaal één factor tegelijk. Dan weet je precies wat wel en wat niet werkt. 

A/B testen

Tip 2: Test het intern

Laat de verandering ook eens zien aan het eigen personeel voordat je het meteen online test. Misschien komen zij nog met tips en zien zij waar de mogelijkheden liggen om de conversieratio te verhogen. 

Tip 3: Geef het tijd

Zie je na drie dagen nog steeds geen verbetering? Dat kan, maar dat hoeft niet per se aan de veranderingen te liggen. Er kan op dat moment even minder website bezoekers zijn dan voorheen of de klanten hebben even wat minder te besteden. Geef daarom altijd een A/B test 4 tot 6 weken de tijd, dan heb je daarna genoeg data om te bepalen of het wel of niet heeft gewerkt. Gebruik minstens 1000 bezoekers om een conclusie te trekken. Let op, dit proces kan dus versneld worden met groter volume bezoekers. Benieuwd hoelang A/B testen voor jouw organisatie duurt? Klik dan op volgende tool.

Wanneer niet A/B testen?

A/B testen is soms wat minder handig als je bijvoorbeeld werkt met lagere bezoeker volumes of als je te weinig tijd/personeel hiervoor hebt. Hoe kan je dan toch je conversieratio verhogen? Bij Keenr denken wij graag met jou mee! Neem hier contact met ons op en dan gaan wij samen kijken hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien.

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: