Keenr marketing

Google Adverteren: Hoe pak je het aan?

Google Adverteren: Hoe pak je het aan?

woman hands using laptop computer browsing internet typing emails sitting at table working on noteb

Ieder bedrijf die snel meer leads wil genereren komt al snel uit bij Google Adverteren. Je hebt snel een groter bereik dus is de kans groot dat ook je omzet snel mee gaat groeien. Klinkt ideaal toch? In de praktijk is dit toch moeilijker dan je in eerste instantie denkt. Gelukkig helpt onze eigen advertising specialist Denny Kwakman je op weg met het bouwen van een goede search campagne.

Denny, vertel ons iets over jezelf. Hoelang ben je al advertising specialist en waarom heb je voor dit mooie vakgebied gekozen?

Ik ben al bijna 10 jaar werkzaam als advertising specialist. Ik ben hierin terecht gekomen door mijn opleidingen binnen ICT en Marketing: online marketing was voor mij een mooie uitkomst waar ik beide opleidingen goed voor kon gebruiken. Tijdens mijn afstudeerjaar heb ik een online marketingplan geschreven en toen ging mijn interesse vooral uit naar SEA, Google Ads (destijds nog Google AdWords). Vervolgens heb ik een baan gevonden als junior SEA Specialist.

Is het handig om aan de slag te gaan met Google Adverteren zonder dat je enige ervaring hebt met campagnes bouwen?

Google Ads kan erg overweldigend overkomen. Ervaring is wel vereist, of onder begeleiding. Doe je dat niet, ga je veel fouten maken en budget wegspoelen.

Wat zijn de 3 basisprincipes van Google Adverteren?

Google Ads is een erg uitgebreide advertentietool. Globaal kun je zeggen dat het bestaat uit 3 lagen:

  1. Account
  2. Campagnes
  3. Advertentiegroep(en).

Google Ads Structuur

Wat is volgens jou het meest belangrijke onderdeel van een campagne?

Conversie tracking is wel één van mijn stokpaardjes. Tegenwoordig wordt er veel gebruikgemaakt van slimme biedstrategieën: hiervoor is zo veel mogelijk accurate data nodig. Essentieel dus om conversie tracking op orde te hebben. Dit wordt nog steeds bij veel accounts verre van optimaal ingesteld. Gevolg is dat het algoritme niet slim kan zijn en je te veel betaalt.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste zoekwoorden kiest voor een campagne zodat je niet onnodig geld uitgeeft aan zoekwoorden die niet passen bij de gebruiker zijn/haar intentie?

Dat is vooral een combinatie van zelf logisch nadenken, uitgebreid keywordonderzoek doen en sparren met de opdrachtgever. Vervolgens is het testen, analyseren en bijsturen op basis van data.

Hoe bouw je een search campagne in Google Ads op?

Ik probeer meestal relatief klein te starten: eerst de belangrijkste diensten/producten. Als hier succes mee behaald wordt, kunnen we uitbreiden. Qua zoekwoordstructuur probeer ik zoekwoorden zoveel mogelijk te groeperen in thema’s zodat ik per advertentiegroep relevante advertenties kan schrijven. De zoekwoorden stel ik in op phrase match en exact match om enige controle te behouden. Tegenwoordig wil ik ook wel eens starten met alleen exact match, omdat de matching van Google steeds breder wordt en niet altijd relevant is.

Bij het schrijven van je Ad copy, waar haal jij je inspiratie vandaan?

Deels doe ik dit uit ervaring, maar ik kijk ook naar concurrenten, ik zoek online naar tips en tegenwoordig kan ChatGPT je ook goed op weg helpen 😉

Wat zijn de meest voorkomende fouten in search adverteren die jij in je werkveld bent tegen gekomen?

Dat zijn er veel, maar hierbij een aantal:

  • Niet goed ingestelde conversie tracking
  • Het niet gebruiken van uitsluitingszoekwoorden
  • Niet aan ad copy testing doen
  • Enkel broad match keywords gebruiken
  • Automatische aanbevelingen toepassen….

Zijn er nog andere belangrijke onderdelen bij het bouwen van een campagne waar je als beginnend adverteerder op moet letten?

Er zijn naast de advertenties ook diverse extensies toe te passen zoals bijvoorbeeld sitelink-, highlight- en oproepextensies. Probeer altijd zoveel en zo volledig mogelijk de extensies te benutten: dit wordt gewaardeerd door Google, verbetert de prestaties en het geeft de zoeker natuurlijk ook meer kans om de juiste informatie te vinden.

Tot slot, heb je nog tips voor bedrijven die toch eerst zelf aan de slag willen met Google Adverteren?

Laat je niet gek maken door de adviezen van Google. Deze zijn niet altijd (of vaak niet) in het voordeel van de adverteerder.

Denny’s hulp nodig met het opzetten van een Google Ads campagne?

Stuur Denny een berichtje via zijn LinkedIn of neem contact op met Keenr en wie weet kunnen we jou van dienst zijn!

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: