, ,

Inbound- en outbound marketing: waar zitten de verschillen en wat is beter?

Thinking of marketing strategy on sticky note, post it paper for planning creative advertising idea

Wat is inbound marketing?

Met inbound marketing speel je in op de vragen en behoeftes van (toekomstige) klanten. Je biedt content aan die een meerwaarde heeft voor de klant, in plaats van dat je ze stoort met ongevraagde reclame. De klant kiest er zelf uiteindelijk voor om wel of niet jouw product te kopen, maar áls jouw product gekocht wordt, dan heb je het dubbel en dwars verdiend.

Volgens HubSpot en hun inbound marketing strategie zijn er drie manieren om inbound marketing toe te passen:

  • Attract: je trekt de juiste mensen aan door waardevolle content aan te bieden zodat toekomstige klanten jou zien als een betrouwbaar bedrijf. Denk hierbij aan het schijven van blogs of het posten op social media;
  • Engage: door inzichten en oplossingen aan te bieden die aansluiten op hun pijnpunten, zijn klanten meer geneigd om van jou te kopen. Je biedt oplossingen aan in plaats van alleen iets te verkopen;
  • Delight: je helpt en ondersteunt klanten om hun aankoop succesvol te maken, door middel van bijvoorbeeld chatbots en surveys. 

Onderstaand model wordt door HubSpot gebruikt om te laten zien wat je kan winnen door inbound marketing in te zetten. Je bouwt momentum op door te investeren in strategieën die klanten werven en behouden.

 

Als je genoeg klanten hebt, helpen zij het wiel verder te laten draaien door jouw bedrijf te promoten en daardoor nieuwe klanten naar je toe te brengen. Na verloop van tijd zorgt inbound marketing ervoor dat je groeit zonder constant te moeten investeren in klantenwerving.

Een voorwaarde van inbound marketing is dat je je doelgroep kent. Door middel van persona’s creëren of een doelgroeponderzoek te doen, kom je hier het beste achter. Op deze manier weet je precies voor wie je content maakt.

Daarnaast kan het inzetten van SEO toekomstige klanten helpen om jou te vinden. Je wordt dan natuurlijk alleen gevonden als iemand naar relevante zoekwoorden zoekt.

Wat is outbound marketing?

Bij outbound marketing wordt er informatie verstuurd met als doel een zo groot mogelijk bereik te behalen. Het bedrijf zoekt de klant op bij outbound marketing, in plaats van dat de klant het bedrijf opzoekt bij inbound marketing. Er wordt gericht op de grote marketingkanalen zoals radio, televisie en magazines, maar ook:

  • Advertenties op YouTube;
  • Banners op websites;
  • Folders in de brievenbus;
  • Google advertenties.

Deze traditionele manier van marketing wordt vaak als opdringerig ervaren. Niemand vindt het fijn om gebeld te worden door een telemarketeer of om e-mails te krijgen waarvoor je je niet hebt ingeschreven. Daarom is het bij outbound marketing ontzettend belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, zodat je reclame terecht komt bij de juiste mensen. Dan is de kans groter dan je je product of service kan verkopen.

Toch heeft outbound marketing ook zijn voordelen. Hoe opdringerig het ook kan zijn, je ziet wel gelijk de resultaten van je inspanningen. Op basis van die resultaten kan je ook gelijk je product of service aanpassen.

Inbound- of outbound marketing?

Tegenwoordig heeft outbound marketing steeds minder effect; mensen beginnen blind te worden voor schreeuwende reclames. Zeker voor Gen Z, die gericht is op authenticiteit en gepersonaliseerde content. Heel veel mensen hebben zich ingeschreven voor het bel-me-niet register en hebben op de brievenbus een sticker dat ze geen reclamedrukwerk willen ontvangen. 

Outbound marketing kan je inzetten als je op een snelle manier je product onder de aandacht wil brengen. Let er daarbij op dat je wel goed weet wie je doelgroep is, zodat je geen tijd en geld verspilt. 

Keenr gaat voor inbound marketing. We geloven in investeren om de juiste mensen aan te trekken en niet mensen lastig vallen met storende reclames. Wij zetten social media, SEO en andere content in om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep.  

Hulp nodig?

Wil jij inbound marketing inzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op en kijk hoe wij je daarmee kunnen helpen!

Auteur: Lisa

Facebook
Twitter
Email
Print

Join Keenr

Mis geen enkele marketingtrend meer en ontvang goede tips om je onderneming te laten groeien!

Nieuwsbrief

Vul je naam en e-mailadres in: